manifest in movement: on foot, by motorcycle, the children in the republic square in são paulo

Authors

  • marcia aparecida gobbi Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.68447

Keywords:

city, childhood, early childhood education, squares, walking.

Abstract

This paper had as its starting point the existence of a pedagogical project that is still carried out daily with children riding their bicycles in Praça da República, located in the city of São Paulo. The method employs two internet social networks, Instagram and WhatsApp, with which it is possible to generate images and conduct interviews and brief dialogues. It aims to answer some questions: What city within a city is manifested in the experiences of children riding their bikes in the Republic Square? What can we deduce from this practice what occurs or is possible to occur within a public space when we consider the presence of children, as, for example, in the Motoca na Praça project, when children actually officially occupy the square? Is there a production of space, even if ephemeral, that results from the presence of children? Perhaps a simpler question is, where is childhood located in this square? Historically is it possible to see it produced, present or absent, in the transformations of any given space by the presence of children? We rely on the philosopher Henri Lefebvre’s notion of the production of social space to hypothesize what would follow from the production of urban spaces that were transformed by the presence of children of all ages, from infancy on. 

Author Biography

marcia aparecida gobbi, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

Bacharel e licenciada em Ciências Sociais - USP

Mestre e doutora em educação - UNICAMP

professora doutora da FEUSP

References

Butler, Judith. Quadros de Guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

Cusicanqui, Silvia Rivera. Sociologia de la imagem: miradas ch´xi desde la historia andina. Argentina: Tinta Limón, 2015.

Didi-Huberman, Georges. Levantes. São Paulo: Gustavo Gilli, 2015.

Frehse, Fraya. Os informantes que jornais e fotografias revelam: para uma etnografia da civilidade nas ruas do passado. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n.36. julho-dezembro de 2005, p. 131-156.

Gomes, Nilma Lino. Pedagogia da Crueldade: Racismo e extermínio da juventude negra. Educação em Revista Belo Horizonte, v. 34, e197406, 2018.

Leite, Maria Cristina Stello. Crianças na cidade: registros no processo de urbanização da cidade de São Paulo pelas fotografias de Vincenzo Pastore (1910-1920). Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo2021.

Lefebvre, Henri. A re-produção das relações de produção.. Porto, Portugal: Escorpião, 1973.

Lefebvre, Henri. La produciòn del espacio. Barcelona: Capitain Suing, 2013.

Martins, José de Souza. Fronteiras. São Paulo: Contexto, 2014.

Neiman, Lilith. Caminhar, fotografar, desenhar: experiências com crianças na Praça da República (SP). Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

Paba, Giancarlo. Luoghi Comuni: La città come laboratorio di progetti colletivi. Firenze, Itália: Franco Angeli, 2014.

Segatto, Rita. Contra-pedagogía de la crueldad. Buenos Aires, Argentina: Prometeo, 2018.

Sevcenko, Nicolau. Pindorama Revisitada: cultura e sociedade em tempos de virada. São Paulo: Peirópolis, 2000.

Trevisan, Gabriela de Pina; Bento, Gabriela; Carvalho, Mariana; Silva; Sarmento, Manuel Jacinto. Infância, espaço público e participação: a abordagem do território de aprendizagem. In: Gobbi, Marcia Aparecida Gobbi; Anjos, Cleriston Izidro dos Anjos; Seixas, Eunice Castro; Tomás, Catarina. O direito das crianças à cidade: Perspectivas desde o Brasil e Portugal. São Paulo: Portal Aberto de Livros da USP, 2022.

Tonucci, Francesco. O direito de brincar: uma necessidade para as crianças, uma potencialidade para a escola e a cidade. Práxis Educacional, [S. l.], v. 16, n. 40, p. 234-257, 2020. Em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6897. Acesso em: 26 jul. 2022

Wisnik, Guilherme. Dentro do Nevoeiro. São Paulo: UBU, 2018.

Published

2022-10-23

How to Cite

gobbi, marcia aparecida. (2022). manifest in movement: on foot, by motorcycle, the children in the republic square in são paulo. Childhood & Philosophy, 18, 01–34. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.68447

Issue

Section

estudos da infância: movimentos, limiares e fronteir