childhood and alterity: experience and creation in the relationship between children and adults

Authors

  • deise arenhart Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • daniela de oliveira guimarães Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67716

Keywords:

childhood, alterity, childish expressions.

Abstract

The objective of this paper is to make visible and reflect upon the lives and experience of children from the perspective of alterity, Contesting a traditional gaze that understands childhood from the perspective of lack and negativity. The researchers–a doctoral researcher and an early childhood educator– conducted the study with two groups of children aged between four and six years old, in early childhood educational spaces in two distinct and socially unequal contexts: a group of children living in a favela and a middle/upper class group. Data was produced from observing the interactions of children in play situations, and from individual and collective interviews, photographs and photo exchanges. The researchers sought, through the theoretical lenses of philosophy, sociology, and geography of childhood, to reflect on how children signify their experiences and how they announce new possibilities of relating to school culture. Play is identified as an experience that unites them as a social group, regardless of the unequal conditions in which they live, and through which it is possible to create escape routes, transcend institutional limits, exercise otherness, and produce joyful interaction. Through the ways in which they exercise their relationships with with the world through play, spaces become places and territories of childhood, expressing assigned meanings that interrogate those conventionally instituted by adults; and time is lived by children from the perspective of experience and reiteration, which confronts the chronological, linear time of rigid and standardized routines. Finally, looking at childhood from the perspective of alterity provokes us to think and produce other modes of relationship between adults and children, beyond a colonizing and tutelary perspective, as an opening and reinvention.

Author Biographies

deise arenhart, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Departamento de Didática, Faculdade de Educação/UFRJ.

daniela de oliveira guimarães, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Departamento de Didática - Faculdade de Educação

References

Agamben, Giorgio. Infância e história. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2001.

Agostinho, Kátia Adair. O espaço da creche: que lugar é este? Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.

Arenhart, Deise. Culturas infantis e desigualdades sociais. Petrópolis: Vozes, 2016.

Ariès, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

Barros, Manoel de. Memórias inventadas. As infâncias de Manoel de Barros. São Paulo: Editora Planeta do Brasil, 2010.

Benjamin, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Summus, 1984.

Corsaro, William A. Entrada no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. In: Educação e Sociedade: Revista de Ciência da Educação, vol. 26, p. 443-464, maio/ago-2005.

Corsaro, William A. Sociologia da Infância. 2. ed. Tradução: Lia Gabriele Regius Reis.

Porto Alegre: Artmed, 2011.

Deleuze, Gilles; Guattari, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. IV. São Paulo: Editora 34, 1997.

Ferreira, Maria Manuela M. A gente aqui o que gosta mais é de brincar com os outros meninos: as crianças como atores sociais e a (re) organização social do grupo de pares no quotidiano de um Jardim de Infância. Dissertação (Doutoramento em Ciências da Educação). Universidade do Porto, Porto, 2002.

Gagnebin, Jean Marie. História e Narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva/FAPESP, 1994.

Kennedy, David. Notas sobre a Filosofia da infância e a política da subejtividade In: Kennedy David & Kohan Walter (orgs). Filosofia e Infância: possibilidades de um encontro. Petrópolis RJ: Vozes, 1999. p. 75-87.

Kohan, Walter Omar. Infância. Entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

Kohan, Walter Omar. Infância, estrangeiridade e ignorância. Belo Horizonte: Autência, 2007.

Larrosa, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Porto Alegre: Editora Contrabando, 1998.

Lopes, Jader Janer. O ser e estar no mundo: a criança e sua experiência espacial. In: Lopes, J. J. M; Mello, M. B. “O jeito de que nós crianças pensamos sobre certas coisas”: dialogando com lógicas infantis. Rio de Janeiro: Rovelle, 2009.

Pereira, Maria Rita Ribes; Souza, Solange. Infância, conhecimento e contemporaneidade. In: Kramer, S; Leite, M. I. Infância e produção cultural. Campinas: Papirus, 1998.

Sarmento, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: Sarmento, M. J.; Cerisara, A. B. (orgs.). Crianças e miúdos: perspectivas sócio-pedagógicas da Infância e Educação. Porto: Asa, 2004.

Sarmento, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade. Interrogações a partir da Sociologia da Infância. Educação e Sociedade: Revista de Ciência da Educação. Campinas, v. 26, n. 91. p. 361-378, maio/ago., 2005.

Vasconcellos, Tania. Um minuto de silêncio: ócio, infância e educação. In: Lopes, J. J. M e Mello, M. B. “O jeito de que nós crianças pensamos sobre certas coisas”: dialogando com lógicas infantis. Rio de Janeiro: Rovelle, 2009.

Published

2022-10-23

How to Cite

arenhart, deise, & guimarães, daniela de oliveira. (2022). childhood and alterity: experience and creation in the relationship between children and adults. Childhood & Philosophy, 18, 01–20. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67716

Issue

Section

estudos da infância: movimentos, limiares e fronteir