walter benjamin: “childhood, a devastating experience”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67323

Keywords:

childhood, experience, walter benjamin.

Abstract

Built on the dialogue between the processes of institutionalization of childhood and educational practices, this article considers data from a research project that aimed to gather knowledge of the experience of childhood in early childhood education (ECE) settings. The empirical basis of our study is a collection of  observational fieldnotes gathered in 21 public ECE institutions that serve  the city of Rio de Janeiro. In order to understand children’s experience in these settings, our theoretical framework is supported by a reading of Walter Benjamin's philosophy of childhood, by sources in the sociology and anthropology of childhood, and through an analysis of the political contexts that influence the practices of institutionalizing young children. The quote adopted in this text represents the results of a comparison between the speech and interactions of the children in the schools participating in the research and  textual fragments from Benjamin’s “Obras Escolhidas I e II.” We drew on the concept of childhood experience present in the work of this philosopher in order to explore how children experience their childhood within the context of the school environment. When thinking about childhood through the lens of children’s experience, we draw on the legacy attributed by Benjamin to Kant's work on the concept of experience itself. Here, the latter is understood, not just as an event, but as something that unites/brings us together through the  intersection of generation, history, and narrative. Regardless of the format of children's institutionalization–that is, whether they attend daycare centers, exclusive early ECE settings, schools or elementary schools that have preschool classes–based on our reading the fieldnotes we conclude that the experience of childhood takes place in the context of relationships with others, with objects, with culture, with society and with nature. Our research showed that, like the child as characterized in the work of Benjamin, the children of our day care centers and schools are attracted by what he calls “debris”and what the latter present to them as possibilities for action. They do not directly reproduce the world of adults; rather, they establish a new relationship with what the world offers them, which is not exactly coherent with that world. What children produce in their interactions is the result of a refined process in which collective and individual experience intersect, with culture as a meeting point. 

Author Biography

anelise monteiro do nascimento, UFRRJ

Professora Adjunta do Departamento de Educação e Sociedade da UFRRJ, na área de Educação Infantil. Professora do PPGEduc. Coordenadora do PPGEDUC/UFRRJ. Possui doutorado em Educação (Puc/Rio, 2013) com período sanduíche em Université Paris Descartes - Paris V (2011), Mestrado em Educação pela - PUC - Rio (2004), Especialização em Educação Infantil pela PUC/Rio (2000) e Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (1999). Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, sociologia da infância, infância e cidade, políticas públicas e formação de professores. É Coordenadora do GRUPIs - Grupo de Pesquisa Infâncias até dez anos onde desenvolve o Projeto "Educação Infantil na Baixada Fluminense: a obrigatoriedade da inclusão das crianças de quatro anos na educação básica", pesquisa contemplada com o edital Universal/ CNPQ/2014-2017.

References

Agamben, Giorgio. Infância e História – Destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2005.

Bakhtin, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Benjamin, Walter. Obras escolhidas I. Magia e técnica. Arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.

Benjamin, Walter. Rua de mão única. In: Benjamin, Walter. Obras escolhidas II. Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 5. ed, 2000a.

Benjamin, Walter. Imagens do pensamento. In: Benjamin, Walter. Obras escolhidas II. Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 2000b.

Benjamin, Walter. Sur le programme de la philosophie que vient. In Benjamin, Walter. Ouvres I. Paris: Gallimard, 2000c.

Benjamin, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus, 2002.

Benjamin, Walter. Passagens. Tradução: Irene Aron. Belo Horizonte: UFMG, 2007.

Benjamin, Walter. Enfance - Éloge de La poupée et autres essais. Paris: Édetions Payot & Rivages, 2011.

Bock, Wolfgang. Fragmentos de uma teoria da cor em Walter Benjamin. In Barrenechea, Miguel Angel (Org.). As dobras da memória. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2008.

Bolle, Willi. As Passagens de Walter Benjamin: um ensaio imagético. In Kramer, Sonia et al. Política, cidade, educação: Itinerários de Walter Benjamim. 1. ed. Rio de Janeiro: PUC- Rio e Contraponto, 2009.

Gagnebin, Jeanne Marie. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 2004.

Gagnebin, Jeanne Marie. Walter Benjamin, um “estrangeiro de nacionalidade indeterminada, mas de origem alemã”. Benjamin Pensa a Educação. Revista Educação. Especial: Biblioteca do professor. São Paulo, v. 1, pp. 06-15. 2008.

Jobim e Souza, Solange. Infância e Linguagem – Bakhtin, Vygotsky e Benjamin. São Paulo: Papirus, 1994.

Jobim e Souza, Solange. Walter Benjamin e a infância da linguagem. Benjamin Pensa a Educação. Revista Educação. Especial: Biblioteca do professor. São Paulo, v. 1, pp. 36-47, Março 2008.

Kant, Immanuel. Crítica da razão pura. 6. ed .Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

Konder, Leandro. Walter Benjamin – o marxismo da melancolia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

Konder, Leandro. Benjamin e o marxismo. Alea, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, July/Dec. 2003.

Kramer, Sonia. Pesquisando infância e educação: um encontro com Walter Benjamin. In Kramer, Sonia; Leite, Maria Isabel. (Orgs.). Infância: fios e desafios da pesquisa. 10 ed. Campinas: Papirus, 2008a.

Kramer, Sonia. Educação a contrapelo. Benjamin Pensa a Educação. Revista Educação. Especial: Biblioteca do professor. São Paulo, v. 1, p. 16-25, março, 2008b.

Kramer, Sonia. Infância e educação: o necessário caminho de trabalhar contra a barbárie. In: Kramer, Sonia; Leite, Maria Isabel; Nunes, Maria Fernanda; Guimarães, Daniela (Org.). Infância e Educação Infantil. 7. ed. Campinas, Papirus, 2008c.

Kramer, Sonia. Crianças e adultos em diferentes contextos: desafios de um percurso de pesquisa sobre infância, cultura e formação. In: Sarmento, Manuel; Gouvea, Maria Cristina S (Orgs.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008d.

Kramer, Sonia (Org.). Retratos de um desafio - Crianças e adultos na construção da educação infantil. São Paulo: Ática, 2009a.

Kramer, Sonia et al. Política, cidade, educação: Itinerários de Walter Benjamim. Rio de Janeiro: PUC- Rio e Contraponto, 2009b.

Kramer, Sonia. Infância, educação e crítica da cultura em Walter Benjamin. In: Regina Leite Garcia. (Org.). Diálogos Cotidianos. Petrópolis: DP et Alli/ FAPERJ, 2010.

Kramer, Sonia. Ruína. Tempo Vivo e Holocausto: a Potência da Memória em Walter Benjamin. Revista Eletrônica Interdisciplinar de Estudos Judaicos. v. 1, p. 116, 2011.

Lavelle, Patrícia. Religion et histoire - sur Le concept d’expérience chez Walter Benjamin. Paris: Les éditions du CERF, 2008.

Muricy, Kátia. A magia da linguagem – filosofia, linguagem e escrita em Walter Benjamin. Benjamin Pensa a Educação. Revista Educação Especial: Biblioteca do professor, São Paulo, p. 76-85, março, 2008.

Muricy, Kátia. Alegoria da Dialética – imagem e pensamento em Walter Benjamin. Rio de Janeiro: Nau, 2009.

Scholem, Gershom. Walter Benjamin: a história de uma amizade. São Paulo: Perspectiva, 2008.

Seligmann-Silva, Márcio. Walter Benjamin: para uma nova ética da memória. Benjamin Pensa a Educação. Revista Educação Especial: Biblioteca do professor. São Paulo, p. 48-59. março, 2008.

Published

2022-09-27

How to Cite

nascimento, anelise monteiro do. (2022). walter benjamin: “childhood, a devastating experience”. Childhood & Philosophy, 18, 01–24. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67323

Issue

Section

estudos da infância: movimentos, limiares e fronteir

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.