a very crazy trip: some considerations about words researched by childhoods

Authors

  • luciano bedin da costa Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • joelma de vargas borges Universidade Nacional de Rosário/ Argentina.
  • rita de cássia nunes azzolin SMED Porto Alegre

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2018.32388

Keywords:

writing, childhood, philosophy in the public school, teacher training

Abstract

This paper is based on philosophical experiments carried out with students of public schools and a federal university, taking writing as a mobilizing verb for thought, learning and "very crazy trips". it presents estátuas de nuvens: dicionário de palavras pesquisadas por infâncias” e “inspiradores de mundos”, two books organized by a research-extension group focused on childhood and philosophy. from the books are extracted fragments to think the work of the childhood next to these students, to infantes writers from 2 to 95 years old. beyond a stage of life, childhood is understood here as a power of the unheard, as that which does not yet speak before so many great words. words, when researched by childhood, become potentially succulent and somewhat riskier. more than saying things, words are understood here as surface so that things can slide and with them, the world itself. writing is here assumed as a power of encounter, an event that actualizes networks of friendship and which, together with the small and great infantes writers, triggers other relations with the other and with themselves. the paper presents some photographic images that, in addition to representing or illustrating the lived experiences, intend to elicit the excursion of the sense and other derivations.

Author Biographies

luciano bedin da costa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Docente da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. É um dos líderes do Grupo de Pesquisa CNPq “Cabeça de Criança: Arte, Educação, Filosofia e Infâncias (AEFI)”. As produções sinalizadas neste artigo foram financiadas com recursos do Edital Universal CNPq e da Pró-Reitoria de Extensão da UFRGS.

joelma de vargas borges, Universidade Nacional de Rosário/ Argentina.

Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Metodista IPA (2008). Especialista em Psicopedagogia pelo Centro Universitário UNIASSELVI (2010). Membro organizador das Olimpíadas de Filosofia do Rio Grande do Sul. Fomentadora de projetos de educação popular e construção de pensamento crítico. Educadora Social na Escola municipal de Fundamental América, Porto Alegre/Brasil. Mestranda em Educação na Universidade Nacional de Rosário/ Argentina. Integrante do Grupo de Pesquisa CNPq “Cabeça de Criança: Arte, Educação, Filosofia e Infâncias (AEFI)”.

rita de cássia nunes azzolin, SMED Porto Alegre

Bacharel em Ciências Jurídicas e Sociais pela PUC/RS, licenciada em História com especialização em Memórias Sociais e Identidades pela ULBRA/RS. Docente da E.M.E. F Neusa Goulart Brizola.

Published

2018-05-07

How to Cite

costa, luciano bedin da, borges, joelma de vargas, & azzolin, rita de cássia nunes. (2018). a very crazy trip: some considerations about words researched by childhoods. Childhood & Philosophy, 14(30), 363–383. https://doi.org/10.12957/childphilo.2018.32388

Issue

Section

dossier