from the need to question thought: child gestures on school time

Authors

  • luciana pacheco marques Universidade Federal de Juiz de Fora
  • cristiane elvira de assis oliveira Universidade Federal de Juiz de Fora Instituto Federal Sudeste de Minas Gerais - Campus Juiz de Fora
  • núbia schaper santos Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2018.30310

Keywords:

childhood, time, education

Abstract

We present in this article a discussion about gestures produced from the childhood entry in the interface with the experience of school time. It is a discussion woven inside the center for studies and research in education in particular, the times group of the faculty of education of the federal university of Juiz de Fora/MG. Throughout history, time has been discussed in various ways and still is, as well as childhood, conceptually constructed as a result of social, political, religious, and cultural influences. In the attempt to "start thinking", we ask ourselves about what theoretical formulations have been based on childhood at the interface with school time in the field of education? We defend the central thesis that childhood, in a western cut, has been presented in productions still as social time. It is a recent movement to consider childhood as an event, experience, as opposed to the idea of childhood as the stage of life. As a result, considering infancy related to the tension between social time and time as intensity of the present, implies the need for pedagogical gestures that think this tension and, thus, consider the children of the current, narrowing their relations with the school, with knowledge and with life. To enlighten the issues sewn from our concerns, we chose authors such as Agamben, Leal, Bakhtin/Volochinov, Kohan, Vieira, Bento and Meneghel, Kramer, Borba, who focused on childhood and education. In order to problematize the time category, we dialogued with St. Augustine, Oliveira, Marques C. and Marques L, Skliar. The reading of our interlocutors and our listening with/to the school could subsidize the thought that we can invent ways not only imagined as possible with the perspective of reflecting time, childhood, experience and school on other bases. The interrogation, not the conviction, enables the sense of knowledge in the materiality of our practices, produced inside/outside the university. These are underprivileged subjects in curriculum matrices and disciplines that address the issue of children, their childhoods and temporalities.

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Author Biographies

luciana pacheco marques, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Especialista em Psicopedagogia pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora, Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Juiz de Fora e em Psicologia pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora. Professora Titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora nas áreas de educação e diferenças, cotidiano escolar e diferenças, currículo e diferenças, formação de professores na/para as diferenças. Pesquisadora do Grupo Tempos do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Diversidade (NEPED) da Universidade Federal de Juiz de Fora.

cristiane elvira de assis oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora Instituto Federal Sudeste de Minas Gerais - Campus Juiz de Fora

Doutoranda em Educação, Mestre em Educação e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Pedagoga do Instituto Federal Sudeste de Minas Gerais – Campus Juiz de Fora. Pesquisadora do Grupo Tempos do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Diversidade (NEPED) da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Atua nas seguintes áreas: cotidiano escolar, educação infantil, tempo, educação e diversidade.

núbia schaper santos, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos – UFSCar. Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF. Professora Adjunta da Faculdade de Educação e do Programa de pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora nas áreas de Psicologia, Formação de Professores e Infâncias. Coordenadora do Grupo de Pesquisa: Linguagens, Infância, Cultura e Desenvolvimento Humano (LICEDH) da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora.

Published

2018-05-07

How to Cite

marques, luciana pacheco, oliveira, cristiane elvira de assis, & santos, núbia schaper. (2018). from the need to question thought: child gestures on school time. Childhood & Philosophy, 14(30), 341–362. https://doi.org/10.12957/childphilo.2018.30310

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