childhood fire. the daring of a cruel art

Authors

  • luis antonio baptista Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2016.23404

Keywords:

Literatura, Infância, História, Walter Benjamin

Abstract

This paper aims to present a reflection on the ethical implications of the notion of origin – a construct understood in the human sciences in the sense of cause, source, beginning—by way of a dialogue with Wadji Mouawad’s stage play Scorched. Borrowing from Walter Benjamin’s thought, the central literary question in the play is to consider origin as a mythical creation. Benjamin’s contribution to an understanding of childhood helps us to think how infantile dauntlessness can confront the mythical forces of literature. Benjamin’s is a childhood that operates through trials and peculiar modes of reading and writing which put obedience and reproduction as features of a mythical universe to the test. Therefore, a childhood that acts to prevent the conclusiveness of history and to assert its capacity to unfold along different trajectories is an insurgency that interrupts time and history’s linearity. In the first section of this paper, I contrast the notions of origin articulated by Walter Benjamin and by the human sciences or commo-n sense. I also include some fragments from Mouawad’s play as examples of a kind of writing that juxtaposes times and meanings which overtake the linearity of history. In the second part, I put Kafka’s oeuvre together with Scorched in order to reflect on the agonism of silence and song--or chant--that traverses the experience of Mouawad’s characters. Finally, I make use of Walter Benjamin’s notion of “constellation" to highlight the ethical proposal implicit in Mouawad’s work.

Author Biography

luis antonio baptista, Universidade Federal Fluminense

Professor Titular do Instituto de Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal Fluminense. Graduado em Psicologia pela Universidade Gama Filho (1974), mestrado em Psicologia (Psicologia Clínica) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1978) , doutorado em Psicologia Escolar pela Universidade de São Paulo (1987), Pós-doutorado na Faculdade de Sociologia da Universidade de Roma "La Sapienza" ( 1995-1996), bolsista do CNPQ, e no Serviço de Saúde Mental de Imola, Italia ((1996-1997), bolsista CAPES. Membro da Direção Nacional da ABRAPSO 1991-1993. Membro da Comissão Editorial da Revista Psicologia Ciência e Profissão ( 2011 - 2013 ). Integrante do GT da ANPEPP Políticas de Subjetivação e Invenção do Cotidiano. Pesquisador do CNPQ- bolsista produtividade em pesquisa. Autor, entre outras publicações, dos livros O Veludo, o Vidro e o Plástico. Desigualdade e Diversidade na Metrópole, 2 edição, EDUFF, 2012. A Fábrica de Interiores. A Formação Psi em Questão, EDUFF, 2000. A Cidade dos Sábios. Reflexões sobre a Dinâmica Social nas Grandes Cidades, Ed. Summus, 1999. Atualmente tem como linha de pesquisa os estudos sobre as políticas da subjetividade, atuando principalmente nos seguintes temas: experiência urbana e subjetividade e as problematizações da literatura e do cinema às produções políticas da diferença.

Published

2016-06-28

How to Cite

baptista, luis antonio. (2016). childhood fire. the daring of a cruel art. Childhood & Philosophy, 12(23), 27–45. https://doi.org/10.12957/childphilo.2016.23404