THE SPACE CERRADO TOLD THROUGH VERSES, STANZAS AND RHYMES: A READING PERFORMED BY PLACE’S PERSPECTIVE

Authors

  • Rodrigo Capelle Suess Universidade de Brasília
  • Rafael Gonçalves Bezerra Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.12957/geouerj.2015.14395

Keywords:

Place is one of the category of analysis of Geography, as its reading becomes relevant because it analyzes the experienced, constructed and reconstructed space through the individuals in their relations with space, giving it meanings and affectivity. Thi

Abstract

Place is one of the category of analysis of Geography, as its reading becomes relevant because it analyzes the experienced, constructed and reconstructed space through the individuals in their relations with space, giving it meanings and affectivity. This work highlighted another way of interpreting the place Cerrado, through poems and poetries. The Cerrado biome covers about 2 million km2, equivalent to almost a quarter of the national territory, being the second largest Brazilian plant formation and also the richest and most threatened on the planet tropical savanna. Thereby, passages and verses of some poems and poetries that exemplify Cerrado’s reading as a place, in other words, as a space endowed with meaning assigned by individuals who lived there and experience were chosen. Many compositions are tributes to places, who were and still are their homes, where they lived, sheltered, protected themselves and were designed for the "world". It is in space that writers/authors fing the genesis of inspiration, through observing and internalizing characteristics of their social and natural environment, constituting the raw material for their creation, which lastly end up being expressed through the verses, stanzas and rhymes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Capelle Suess, Universidade de Brasília

Mestrando em Geografia na Universidade de Brasília - UnB. Graduado em Geografia pela Universidade Estadual de Goiás - UEG. Foi bolsista do Pró-Licenciatura UEG-Câmpus Formosa, do Programa Institucional Voluntário de Iniciação Científica (PIVIC) no projeto intitulado: Lugar e Paisagem: contribuições das categorias geográficas no município de Formosa-GO" e do ProExt UEG/MEC Reflexão-ação-reflexão docente no resgate e valorização da identidade camponesa: qualificação de docentes que trabalham nas escolas localizadas no meio rural do município de Formosa-GO". Foi estagiário em Recursos Hídricos na Embrapa Cerrados (CPAC). Linhas de pesquisa de interesse: Estudo do conceito de Lugar e conceitos complementares; Geografia Humanista Cultural ou Humanística; Geografia, Música e Literatura; Geografia humanista e ensino de Geografia; Escola, cotidiano e espaço; Geografia Urbana, simbolismo e lugar.

Rafael Gonçalves Bezerra, Universidade de Brasília

Mestrando em ensino de Ciências na Universidade de Brasília - UnB. É Licenciado em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Câmpus Formosa. Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID - CAPES) do IFG, Subprojeto de Biologia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências e Biologia, atuando principalmente nos seguintes temas de pesquisa: livro didático, CTS, abordagem de questões sociocientíficas, educação para cidadania e educação ambiental. Atualmente, é mestrando em Ensino Ciências pela UnB-DF.

Published

2015-08-05

How to Cite

SUESS, Rodrigo Capelle; BEZERRA, Rafael Gonçalves. THE SPACE CERRADO TOLD THROUGH VERSES, STANZAS AND RHYMES: A READING PERFORMED BY PLACE’S PERSPECTIVE. Geo UERJ, Rio de Janeiro, n. 26, p. 329–350, 2015. DOI: 10.12957/geouerj.2015.14395. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/14395. Acesso em: 10 may. 2025.

Issue

Section

Articles