EFEITOS DA IMPLEMENTAÇÃO DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO SOBRE O ENSINO DE GEOGRAFIA:
percepção de docentes de 4 redes de ensino de São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.12957/geouerj.2024.86165Keywords:
Reforma do ensino médio, Ensino de Geografia, Trabalho docente, Currículo, Desigualdades escolaresAbstract
The main objective of this article is to analyze the possible impacts of implementing the high school reform on geography teaching based on the perceptions of geography teachers working in different education systems in the state of São Paulo. To this end, 12 geography teachers working in high schools in the state of São Paulo, with different personal and professional characteristics, were interviewed. The results indicate a negative view of teachers regarding the effects of the reform on geography teaching, with this perception being more intense among those working in the state education system of São Paulo and less so among those working in private schools for classes A and B. In the case of teachers in the state education system of São Paulo, the negative view of the reform is linked to the way it has been implemented in the system, without the participation of teachers, and is also related to the effects already felt by teachers, especially those linked to the loss of autonomy over teaching-learning content and processes due to increased control, excessive bureaucracy, and standardization of teaching materials.
Downloads
References
BALL, S.J. Some reflections on policy theory: a brief response to Hatcher and Troyna. Journal of Education Policy, London, v. 9, n. 2, p. 1-29. 1994.
BREDARIOL, Márcio Adriano. A Reforma do Ensino Médio e Suas Consequências Para o Ensino de Geografia: A Proposta de Base Nacional Comum do Centro Paula Souza (São Paulo). Anais do 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia: políticas, linguagens e trajetórias, p. 4133-4146, 2019.
FERRETTI, Celso João. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos avançados, v. 32, p. 25-42, 2018.
LAVAL, C. A escola não é uma empresa. São Paulo: Boitempo, 2019.
LIMA, Licínio C. Máquinas de administrar a educação: dominação digital e burocracia aumentada. Educação & Sociedade, v. 42, p. e249276, 2021.
LIZ, Taynara Marcondes de; CAMPOS, Margarida Cassia. Desafios da Docência em Geografia ante a Reforma do Ensino Médio. Geografia (Londrina), v. 33, n. 1, p. 325-345, 2024.
MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, v. 27, p. 47-69, 2006.
MOTTA, Vânia Cardoso da; FRIGOTTO, Gaudêncio. Por que a urgência da reforma do ensino médio? Medida Provisória nº 746/2016 (Lei nº 13.415/2017). Educação & Sociedade, v. 38, p. 355-372, 2017.
OSTERMANN, Fernanda; SANTOS, Flavia Rezende Valle dos. BNCC, Reforma do Ensino Médio e BNC-Formação: um pacote privatista, utilitarista minimalista que precisa ser revogado. Caderno brasileiro de ensino de física. Florianópolis. Vol. 38, n. 3 (dez. 2021), p. 1381-1387, 2021.
SANTOS, José Erimar dos. O lugar da Geografia na BNCC e na Reforma do Ensino Médio: aprofundamento de deficientes cívicos. 2018.
SOUZA, José Vitor Rossi; DE BAIRRO, Gabriel Pinto. Os livros didáticos de Geografia no Novo Ensino Médio. Anais do Encontro Regional de Ensino de Geografia, p. 57-66, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eduardo Donizeti Girotto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright of articles published in Geo UERJ belongs to their respective authors with rights to first publication conceded to the journal. Every time that the article is cited and reproduced in institutional repositories or personal and professional web pages the link to the journal web page must be provided Geo UERJ.
The articles are simultaneously licensed under theCreative Commons Atribuição-Não Comercial-Compartilha Igual 4.0 Internacional.