Design, material culture and the fetishism of objects
Abstract
This essay seeks to provide a fresh perspective on the role of the designer in late industrial society through an assessment of how the field of design relates to the broader category of material culture. Following a brief historical account of the development of the latter term, it is suggested that the activities encompassed within design can be understood as part of a broader process of investing objects with meanings; and this process, it is further argued, can be described as a species of ‘fetishism of objects’. Through an examination of the etymological origins of the word ‘fetishism’ - looking at its shifting uses in anthropology, economics and psychoanalysis - the essay demonstrates that this concept can be a useful category in thinking about the ways in which artifacts are manufactured and invested with meanings. Finally, it is argued that designers need to rethink their approach to the designed object, in light of such conceptual categories, as a means of dealing with the professional and ideological dilemmas generated by the decline of Modernist dogmas over the past twenty years and the parallel rise of computer technologies.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arcos Design

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os Direitos Autorais dos artigos publicados na revista Arcos Design pertencem ao(s) seu(s) respectivo(s) autor(es), com os direitos de primeira publicação cedidos à Arcos Design com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, a qual permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Para mais informações ver: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de
autoria e publicação inicial nesta revista. - Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.