Potential History meets Dysphoria mundi

learning to unlearn another perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2025.90103

Keywords:

Visuality, Epistemology, Learning, Unlearning

Abstract

This article is based on a concomitant reading of the works História Potencial, by Ariella Aisha Azoulay, and Dysphoria mundi, by Paul B. Preciado, to try out ways of thinking about subjects, knowledge and spaces that disassociate them from binary and insurmountable categories. Taking as a starting point the biographical aspects of these authors, we observe movements between Learning and Unlearning, with the aim not only of highlighting aspects of the conventional way of reading and observing the world, but of questioning it, promoting ruptures, refusing any “determination”. We conclude that there are several ways of disputing the visible and discursive field, claiming what has never been seen. Such a dispute requires an active gesture, which starts from getting involved in the regimes of visuality to imagine new frontiers, expressions and captions, to produce visual, linguistic and discursive “aberrations”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafaela Travassos Sarinho, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Rafaela Travassos Sarinho, UERJ

Mestranda em Psicanálise (2025.1) na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PGPSA-UERJ). Doutora em Design pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), em cujo percurso foi contemplada com Bolsa FAPERJ Nota 10. Mestre em Design pela PUC-Rio (2018), com bolsa CNPq, é também pós-graduada em Comunicação e Imagem pelo PUC-Rio (2014).

References

AZOULAY, Ariella Aisha. História potencial: desaprender o imperialismo. São Paulo: UBU editora, 2024.

BECCARI, Marcos. Rever o invisível: o direito de olhar a partir de Foucault, Spivak e Mbembe. In: BECCARI, Marcos e PRANDO, Felipe (Org.). Bordas: Transversalidades discursivas em arte e design. Rio de Janeiro: Áspide editora, 2020a.

BECCARI, Marcos. Das coisas ao redor: discurso e visualidade a partir de Foucault. São Paulo: Almedina, 2020b.

BUTLER, Octavia Estelle. Kindred: Laços de Sangue. São Paulo: Editora Morro Branco, 2017.

CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão, Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

HARAWAY, Donna. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective, Vol. 14, No. 3, pp. 575-599, Autumn, 1988.

HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, Campinas, n. 5, p. 7-41, 2009.

LORDE, Audre. As ferramentas do senhor nunca derrubarão a casa grande [1996]. In: Irmãs outsiders: ensaios e conferências. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

PRECIADO, Paul. B. Dysphoria mundi: o som do mundo desmoronando. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.

Published

2025-07-10

How to Cite

SARINHO, Rafaela Travassos. Potential History meets Dysphoria mundi: learning to unlearn another perspective. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, 2025. DOI: 10.12957/arcosdesign.2025.90103. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/90103. Acesso em: 14 jul. 2025.