Poetic and Methodological Correspondences between Art and Design in the creation of the (artist) book Noturnal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2025.89636

Keywords:

Creative process, Art, Design, Improvisation

Abstract

 Situated at the intersection of Art and Design, this article investigates the methodological and poetic correspondences between these disciplines through an analysis of the creative process of the book Noturnal. The study highlights how the interaction between materials, tools and ideas guides creative practice, expanding the relationship between perception and imagination in the creation of the work. Based on the concepts of Ingold, Bachelard, Deleuze and Guattari, and Byung-Chul Han, the text explores how improvisation, experimentation, technique, and sensation intersect in creative processes, generating collaborative actions that integrate theory and practice, nature and artifice. In the context of the digital age and the rise of Artificial Intelligence, the article reaffirms the importance of human creativity and its resilience. It also proposes a design closer to art, emphasizing hybrid processes that are open to uncertainty, expanding expressive and design possibilities to respond to contemporary challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da

matéria. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Perennial, 2013.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é Filosofia? São Paulo: Ed. 34, 1992.

HAN, Byung-Chul. A Salvação do Belo. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2019.

HESSEL, Ana Maria Di Grado; LEMES, David de Oliveira. Criatividade da Inteligência Artificial Generativa. TECCOGS – Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, n. 28, 2023.

INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à Vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, vol. 18, no 37, Porto Alegre, Jan/Jun, 2012.

INGOLD, Tim; HALLAM, Elizabeth. Criatividade e improvisação cultural dez anos depois: uma atualização. Tradução de Patrícia Reinheimer. Todas as Artes: Revista Luso-brasileira de Artes e Cultura, Lisboa, v. 1, n. 2, p. 135-141, 2018. DOI: https://doi.org/10.21747/21843805/tav1n2r1. ISSN 2184-3805.

INGOLD, Tim. Fazer: antropologia, arqueologia, arte e arquitetura. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2022.

PIRES, Julie; MOURTHÉ, Claudia. PPGD: o programa de Pós-Graduação em Design da Escola de Belas Artes. ARQUIVOS da Escola de Belas Artes EBA | CLA | UFRJ, no 30, especial, 2019. RAMOS, Elaine. Livro em processo. In: DERDYK, Edith (Org.). Entre ser um e ser mil: o objeto livro e suas poéticas. Edição Kindle. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2019

VALÉRY, Paul. Variedades. São Paulo: Editora Iluminuras, 2020

XAVIER, Fabio Correa. IA e humanidade: desvendando os limites da criatividade e consciência. MIT Technology Review Brasil, 19 fev. 2024. Disponível em: https://www.technologyreview.com.br. Acesso em: 11 de abril de 2025

Published

2025-07-10

How to Cite

PEIXOTO, Irene de Mendonça. Poetic and Methodological Correspondences between Art and Design in the creation of the (artist) book Noturnal. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, 2025. DOI: 10.12957/arcosdesign.2025.89636. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/89636. Acesso em: 16 aug. 2025.