Poetic and Methodological Correspondences between Art and Design in the creation of the (artist) book Noturnal
DOI:
https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2025.89636Keywords:
Creative process, Art, Design, ImprovisationAbstract
Situated at the intersection of Art and Design, this article investigates the methodological and poetic correspondences between these disciplines through an analysis of the creative process of the book Noturnal. The study highlights how the interaction between materials, tools and ideas guides creative practice, expanding the relationship between perception and imagination in the creation of the work. Based on the concepts of Ingold, Bachelard, Deleuze and Guattari, and Byung-Chul Han, the text explores how improvisation, experimentation, technique, and sensation intersect in creative processes, generating collaborative actions that integrate theory and practice, nature and artifice. In the context of the digital age and the rise of Artificial Intelligence, the article reaffirms the importance of human creativity and its resilience. It also proposes a design closer to art, emphasizing hybrid processes that are open to uncertainty, expanding expressive and design possibilities to respond to contemporary challenges.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da
matéria. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Perennial, 2013.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é Filosofia? São Paulo: Ed. 34, 1992.
HAN, Byung-Chul. A Salvação do Belo. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2019.
HESSEL, Ana Maria Di Grado; LEMES, David de Oliveira. Criatividade da Inteligência Artificial Generativa. TECCOGS – Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, n. 28, 2023.
INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à Vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, vol. 18, no 37, Porto Alegre, Jan/Jun, 2012.
INGOLD, Tim; HALLAM, Elizabeth. Criatividade e improvisação cultural dez anos depois: uma atualização. Tradução de Patrícia Reinheimer. Todas as Artes: Revista Luso-brasileira de Artes e Cultura, Lisboa, v. 1, n. 2, p. 135-141, 2018. DOI: https://doi.org/10.21747/21843805/tav1n2r1. ISSN 2184-3805.
INGOLD, Tim. Fazer: antropologia, arqueologia, arte e arquitetura. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2022.
PIRES, Julie; MOURTHÉ, Claudia. PPGD: o programa de Pós-Graduação em Design da Escola de Belas Artes. ARQUIVOS da Escola de Belas Artes EBA | CLA | UFRJ, no 30, especial, 2019. RAMOS, Elaine. Livro em processo. In: DERDYK, Edith (Org.). Entre ser um e ser mil: o objeto livro e suas poéticas. Edição Kindle. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2019
VALÉRY, Paul. Variedades. São Paulo: Editora Iluminuras, 2020
XAVIER, Fabio Correa. IA e humanidade: desvendando os limites da criatividade e consciência. MIT Technology Review Brasil, 19 fev. 2024. Disponível em: https://www.technologyreview.com.br. Acesso em: 11 de abril de 2025
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Irene de Mendonça Peixoto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os Direitos Autorais dos artigos publicados na revista Arcos Design pertencem ao(s) seu(s) respectivo(s) autor(es), com os direitos de primeira publicação cedidos à Arcos Design com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, a qual permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Para mais informações ver: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de
autoria e publicação inicial nesta revista. - Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.