A historical perspective on the artisanal production of electric guitars
DOI:
https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2025.88503Keywords:
Lutherie, Electric guitar, Artisanal productionAbstract
This article aims to recover the history of the development of the electric guitar and its industrial origins, based on bibliographic research. This characteristic becomes relevant in current discussions about the artisanal construction of this artifact and how we qualify this type of production. Firstly, the historical context that led to the electrification of instruments is presented. Next, the first acoustic guitars and their transition to solid bodies are introduced. Following that, a parallel is drawn with the beginnings of Brazilian production, and finally, a discussion on perspectives regarding handcrafted electric guitars is provided, considering their industrial logic.
Downloads
References
ALMEIDA, Gislleine M. de; PIRES, Alzira. A arte da luteria no Brasil. Revista Educação, v. 7, n. 1, p. 68-76, 2012.
ALMEIDA, Paulo Roberto. As Relações Econômicas Internacionais do Brasil dos anos 1950 aos 80. Revista Brasileira de Política Internacional. Vol. 50 n.2. Brasília, p. 60-79, 2007.
ATKINSON, Paul. Amplified: a design history of the electric guitar. London: Reaktion Books, 2021.
BACON, Tony. Fender and mass production. In: TRYNKA, Paul (Org.). The electric guitar, p. 54-59. London: Virgin, 2002.
EDGERTON, David. Innovation, technology, or History: what is the historiography of technology about?. Technology and Culture, v. 51, n. 3, p. 680-697, 2010,
CARTER, Walter. The Gibson Electric Guitar Book. New York: Backbeat Books, 2007.
DORMER, Peter. Craft and the Turing Test for practical thinking. In The culture of craft, org Peter Dormer, p. 137-157. Manchester: Manchester University Press, 1997.
FREETH, Nick. The electric guitar. London: Salamander Books, 2000.
HEMBREE, Gil. Gibson guitars: Ted McCarty's golden era, 1948-1966. Austin: GH Books, 2007.
HUNTER, Dave. The guitar pickup handbook: the start of your sound. San Francisco: Backbeat Books, 2008.
KELLY, Martin, FOSTER, Terry, KELLY, Paul. Fender: the golden age, 1946-1970. London: Cassell Illustrated, 2010.
LACERDA, Ayêska Paulafreitas de. Atrás do Trio Elétrico – evolução da mídia e impactos nas práticas musicais do carnaval de Salvador. Ed. Interin, Curitiba (v.16), p. 85-101, 2013.
LAWRENCE, Robb. The early years of the Les Paul legacy, 1915-1963. New York: Hal Leonard Books, 2008.
LOSPENNATO, Leonardo. Electric guitar making and marketing: how to build and market high-end instruments, from your workshop's setup to the complete business plan. Scotts Valley: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2015.
LUCA, Tania Regina de. Indústria e Trabalho na História do Brasil: do Café à Revolução Tecnológica, o “Milagre Brasileiro”, Mudanças nas Relações de Trabalho. Coleção Repensando a História. São Paulo: Contexto, 2001.
MILLER, Daniel. Trecos, Troços e Coisas. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
PEREIRA, Rodrigo Mateus. Construção e design de guitarras nos anos 1960 e 1970: narrativas sobre trabalho e trajetórias em São Paulo (SP) e Porto Alegre (RS). Dissertação (Mestrado em Design) – Programa de Pós-Graduação em Design, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.
PEREIRA, Rodrigo Mateus. Histórias da luteria de guitarras elétricas: Memória e trabalho nos anos 1960 em São Paulo. Tese (Doutorado em Design) – Setor de Artes, Comunicação e Design, Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2019.
PORT, Ian S. The birth of loud: Leo Fender, Les Paul, and the guitar-pioneering rivalry that shaped rock 'n' roll. New York : Scribner, 2019.
ROQUE, Carlos. Luthiers: artesãos musicais brasileiros. São Paulo: Edição do autor, 2003.
SENNETT, Richard. O Artífice. Tradução: Clóvis Marques. São Paulo: Record, 2009.
TOLINSKI, Brad, DI PERNA, Alan. Play it loud: an epic history of the style, sound, and revolution of the electric guitar. New York: Anchor Books, 2017.
TRYNKA, Paul. The electric guitar. London: Virgin, 2002.
VARGAS, A. S. O Carnaval da Bahia: uma retrospectiva histórica do entrudo ao surgimento do trio elétrico Dodó & Osmar com o cavaco elétrico protótipo da guitarra baiana. Em: III SIMPOM, p. 183 – 192, 2014.
VISCONTI, Eduardo de L. A guitarra elétrica na música popular brasileira: os estilos dos músicos José Menezes e Olmir Stocker. Tese de Doutorado. IA/UNICAMP. Campinas, 2010.
WAKSMAN, Steve. Instruments of Desire: The Electric Guitar and Shape of Musical Experience. Cambridge: Harvard University Press, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Matheus Henrique Stolarski Mayer, Rodrigo Mateus Pereira, Geraldo Augusto Pinto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os Direitos Autorais dos artigos publicados na revista Arcos Design pertencem ao(s) seu(s) respectivo(s) autor(es), com os direitos de primeira publicação cedidos à Arcos Design com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, a qual permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Para mais informações ver: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de
autoria e publicação inicial nesta revista. - Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.