Graphic invention and marginal subsistence in the mimeograph generation

modes of production in Nicolas Behr's self-published books (1977-1979)

Authors

  • Eliete de Souza Della Violla
  • Clice de Toledo Sanjar Mazzilli USP

DOI:

https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2025.86813

Keywords:

Mimeograph generation, Nicolas Behr, self-publishing, printing processes, graphic memory

Abstract

This article examines the production of the mimeograph generation, a movement made up of poets who self-published in the 1970s in Brazil, in a context of censorship imposed by the Military Dictatorship. The work studies the first five books by Brasília-based poet Nicolas Behr (1977-1979), analyzed through a facsimile edition published in 2018. The methodological procedures chosen were Micro-History (BARROS, 2007), through thematic interviews with the author, based on Oral History (ALBERTI, 2005), as well as observational analysis of the books. We sought to understand, through aspects of design, the processes involved in Behr's production and how they relate to or contradict notions associated with the mimeograph generation and marginal culture in Brazil in the 1970s, seeking to demonstrate the relevance of material culture, especially graphic artifacts, as support for discussions in the socio-cultural and political fields.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBANO, A. L. P. D. . Entre a cidade de Concreto e a cidade narrada: o imaginário de Brasília na poesia de Nicolas Behr. 2018. 232 f., il. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo)—Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

ARUME, I.; BARROS, H. Do mimeógrafo à risografia: desvendando o funcionamento dos duplicadores a estêncil. Anais do 6º Simpósio de Pós-Graduação em Design da ESDI. Rio de Janeiro: Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2020.

BEHR, N. BEIJE-ME: retratos de uma geração brasiliense. Brasília: Ed. do autor, 2009.

_____________. Processo DOPS. Disponível em: <http://www.nicolasbehr.com.br/processo_dops.php>. Acesso em 14 de dezembro de 2022.

_____________. Restos Vitais. Brasília: Ed. do Autor, 2005.

_____________. sete sete sete nove. Brasília: Semim Edições, 2018.

COELHO, F. Quantas margens cabem em um poema? Poesia marginal ontem, hoje e além. In: FERRAZ, Eucanaã (org.). Poesia marginal: Palavra e livro. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2013.

_____________. Eu, brasileiro, confesso minha culpa e meu pecado: cultura marginal no Brasil 1960-1970. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

FAVARETTO, C. A contracultura, entre a curtição e o experimental. MODOS. Revista de História da Arte. Campinas, v. 1, n.3, p.181-203, set. 2017. Disponível em: ˂https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662238˃.

FERRAZ, E. (org.). Poesia marginal: Palavra e livro. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2013.

MATTOSO, G. O que é poesia marginal? São Paulo: Editora Brasiliense, 1981.

PUPIM, P. Pesquisa revela atuação do Dops na ditadura. Jornal da UEM. Disponível em: <http://www.jornal.uem.br/2011/index.php/edicoes-2004/39-jornal-06-marde-2004/215-pesquisa-revela-atua-do-dops-na-ditadura.> Acesso em 13 de dezembro de 2022.

SANTOS, E. N. dos. Geração beat: experiências místicas, diálogos estéticos e poética das contraculturas. REVEXT - Revista de Extensão da Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 11–19, 2021. DOI: 10.48179/revext.v6i2.306. Disponível em: https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/revext/article/view/306. Acesso em: 26 ago. 2024.

SILVA, D. N. O que foi o AI-5? Brasil Escola. Disponível em: <https://brasilescola.uol.com.br/o-que-e/historia/o-que-foi-ai-5.htm.> Acesso em 13 de dezembro de 2022.

Published

2024-12-17

How to Cite

DE SOUZA DELLA VIOLLA, Eliete; DE TOLEDO SANJAR MAZZILLI, Clice. Graphic invention and marginal subsistence in the mimeograph generation: modes of production in Nicolas Behr’s self-published books (1977-1979). Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 88–113, 2024. DOI: 10.12957/arcosdesign.2025.86813. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/86813. Acesso em: 2 may. 2025.