The design in the historical context of the art:

a vision of the art and the design starting from the ornament

Authors

  • Lucas Farinelli Pantaleão UNESP
  • Olympio José Pinheiro UNESP

Keywords:

art, design, historicity

Abstract

Drawing an equivalence analogy between the subjects of style and the ornamentation, the study leans on Aloïs Riegl's theory in order to sketch an anthropological reflection for the appearance of the design and some of their respective confluences with the art. Enriched by the progresses that the psychology of the visual perception provided to the contemporary understanding for the artistic representation, and consequently of this historicity, breaks of the hypothesis that this appearance has given in a process
naturally evolutionary, aiming at to supply an inherent human need.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. (4⁠ª ed.) São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

CALABRESE, Omar. A linguagem da arte. Rio de Janeiro: Globo, 1987.

CARDOSO, Rafael. Uma introdução à história do design. São Paulo: Blucher, 2008.

DANTO, Arthur C. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.

DEMPSEY, Amy. Estilos, escolas e movimentos: guia enciclopédico da arte moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

DORFLES, Gillo. Elogio da desarmonia. São Paulo: Martins Fontes, 1988. (original: 1986)

______________. Oscilações do gosto; a arte de hoje entre a tecnocracia e o consumismo.

Lisboa: Livros Horizonte, 1974. (original: 1970)

GOMBRICH, Ernst Hans. Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica (4ª ed.). São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007.

GULLAR, Ferreira. Argumentação contra a morte da arte (7ª ed.). Rio de Janeiro: Revan, 1999.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Rio de Janeiro: Imago Ed., 1991.

LAROUSSE, Cultural. Grande Enciclopédia Larousse Cultural. São Paulo: Nova Cultural, 1998.

LOOS, Adolf. Ornamento y Delito y otros escritos. Barcelona: Gustavo Gili, 1972. (original ca. 1910)

PAIM, Gilberto. A beleza sob suspeita: o ornamento em Ruskin, Lloyd Wright, Loos, Le Corbusier e outros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2000.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética (3a ed.). São Paulo: Martins Fontes, 1997.

PIGNATARI, Décio. Informação, linguagem, comunicação. São Paulo: Ateliê Editorial,

(1⁠ª ed: 1968).

RIEGL, Aloïs. Problemas de estilo: fundamentos para una historia de la ornamentación. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 1980. (1ª ed., Berlim, 1893).

SAMPSON, R. V. in: Dicionário de Ciências Sociais (2⁠ª ed.). Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1987.

Published

2024-07-05

How to Cite

PANTALEÃO, Lucas Farinelli; PINHEIRO, Olympio José. The design in the historical context of the art: : a vision of the art and the design starting from the ornament. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 41–54, 2024. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/85665. Acesso em: 3 may. 2025.

Issue

Section

Artigos