Environmental autobiography
a qualitative analysis of teaching behavior in the university environment, according to concepts of environmental psychology
DOI:
https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2024.82171Keywords:
Environmental autobiography, Environmental psychology, Person-environment Study, ProfessorAbstract
This article addresses understanding the behavior of two groups of postgraduate professors at the Federal University of Rio de Janeiro and how this built environment affected the integral health, quality of life, and teaching methods of these people. The interviews were in the format of environmental autobiographies synchronously and online. In addition to the notions about the Person-Environment Study (from the environmental psychology area), the study adopted the concept of topophilia. This term explains the feeling of heightened affection due to the coexistence of a person with a specific built environment. The results revealed a correlation between teaching person x university-built environment x teaching method, as the degree of relationship between these three points varies proportionally, according to the characteristics of work, time spent at home, and particular experiences of each person.
Downloads
References
BOMFIM, Zulmira A. C.; DELABRIDA, Zenith N. C.; FERREIRA, K. P. M. Emoções e afetividade ambiental. In: CAVALVANTE, S.; ELALI, G.A. (Orgs). Psicologia Ambiental: conceitos para a leitura da relação pessoa-ambiente. Petrópolis: Vozes, 2018, p.60-74.
EBERHARD, John P. Brain Landscape: The Coexistence of Neuroscience and Architecture. Oxford University Press, 2009, p.1-67, 154-179.
ELALI, Gleice A.; PINHEIRO, José Q. Autobiografia Ambiental: Buscando Afetos e Cognições da Experiência com Ambientes. In: PINHEIRO, J.Q.; GÜNTHER, H. (Orgs.) Métodos de pesquisa nos Estudos Pessoa-Ambiente. São Paulo: Casa Psi Livraria, Editora e Gráfica Ltda e All Books Casa do Psicólogo, 2008, p.217-252.
GÜNTHER, Isolda de Araújo. O uso da entrevista na interação pessoa-ambiente. In: PINHEIRO, J.Q.; GÜNTHER, H. (Orgs.) Métodos de pesquisa nos Estudos Pessoa-Ambiente. São Paulo: Casa Psi Livraria, Editora e Gráfica Ltda e All Books Casa do Psicólogo, 2008, p.53-73.
GÜNTHER, Hartmut. Como elaborar um questionário. In: PINHEIRO, J.Q.; GÜNTHER, H. (Orgs.) Métodos de pesquisa nos Estudos Pessoa-Ambiente. São Paulo: Casa Psi Livraria, Editora e Gráfica Ltda e All Books Casa do Psicólogo, 2008, p.105-148.
PATO, Cláudia M. L.; HIGUCHI, Maria Inês G. Crenças e Atitudes ambientais. In: CAVALVANTE, S.; ELALI, G.A. (Orgs). Psicologia Ambiental: conceitos para a leitura da relação pessoa-ambiente. Petrópolis: Vozes, 2018, p.36-46.
PINHEIRO, José de Queiroz; GÜNTHER, Hartmut (Orgs.). Métodos de Pesquisa nos Estudos Pessoa-Ambiente. São Paulo: Casa Psi Livraria, Editora e Gráfica Ltda e All Books Casa do Psicólogo, 2008.
TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução: Lívia de Oliveira. Londrina: Eduel, 2015. E-book Kindle.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Depression and other common mental disorders: global health estimates. World Health Organization, 2017. Disponível em: < https://apps.who.int/iris/handle/10665/254610>. Acesso em: 03 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arcos Design

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os Direitos Autorais dos artigos publicados na revista Arcos Design pertencem ao(s) seu(s) respectivo(s) autor(es), com os direitos de primeira publicação cedidos à Arcos Design com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, a qual permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Para mais informações ver: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de
autoria e publicação inicial nesta revista. - Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.