Nair Theodora Araújo and Maria Mazarello Rodrigues:

Absences and erasures in black female historiography and editorial practice in the 1970s-1980s

Authors

  • Lariane Casagrande Universidade Federal do Paraná
  • Ronaldo de Oliveira Corrêa Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2024.82126

Keywords:

Black Women and Design, Black publishers, Design History, Biographical trajectories

Abstract

In this article, we present the trajectories of Nair Theodora Araújo (1931-1984), founder of the Livraria Contexto (São Paulo SP, 1972-2018), and Maria Mazarello Rodrigues (1941), founder of the Mazza Edições (Belo Horizonte MG, 1981), in order to get in touch with black female participation in editorial practice in the 1970s-1980s. To this end, we used an unsystematic literature review as a data collection procedure, with the main theoretical contribution from Beatriz Nascimento (1985), Joan Scott (1986), Teresa de Lauretis (1994), and Lélia Gonzalez (2020). We present, based on the description strategy of the two paths, the reflection on the absences and erasures related to markers of gender, race and class, in historiographical design practices, specifically, in the editorial universe, with a black female foundation, dedicated to a circulation of literature and visuality produced and edited by black people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Ana Julia Melo. Histórias fora de quadro: trajetórias de mulheres no campo do design. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, pp. 135-154, jul./2023. Disponível em: https://www.e-publicacoes. Acesso em 12/2023.

CAMARGO, Oswaldo de. O Negro Escrito: Apontamentos sobre a Presença do Negro na Literatura Brasileira. São Paulo, Imprensa Oficial do Estado, 1987.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

LAURETIS, Teresa de. A Tecnologia de Gênero. In HOLLANDA, H. B. (org.). Tendências e Impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

LE GUIN, Ursula K. A teoria da bolsa de ficção. São Paulo, N-1 edições, 2021.

LIMA, Graça. A ilustração no Brasil. Salto para o futuro– A arte de ilustrar livros para jovens e crianças. Rio de Janeiro, v. 19, n. 7, p. 29-44, jun. 2009.

NASCIMENTO, Beatriz. O conceito de quilombo e a resistência cultural negra. Afrodiáspora, Rio de Janeiro, n 6/7, 1985.

SILVA, Mário Augusto Medeiros da. Livrarias negras no sudeste brasileiro 1972-2018. Dados, Rio de Janeiro, v. 67, n. 2, pp. 1-37, 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/dados/a/RdZJYXTMkKFHjNcbSPjyVth/. Acesso em 12/2023.

SCOTT, J. W. Gender: A Useful Category of Historical Analysis. The American Historical Review, vol. 91, n. 5, 1986, p. 1053-1075.

GOMES, Letícia Santana. Os Editores de livros em Belo Horizonte: um olhar discursivo e autobiográfico a partir do documentário Por uma memória editorial. Belo Horizonte, Revista Científica de Comunicação Social do Centro Universitário de Belo Horizonte, 2016.

MAZZA Edições. Literafro, 2023. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/editoras/1093-mazza-edicoes. Acesso em: 12/2023.

POR uma memória editorial. Letícia Santana Gomes. Belo Horizonte: Minas Gerais, 2007. Disponível em: https://vimeo.com/131870182. Acesso em: 12/2023.

Published

2024-07-17

How to Cite

CASAGRANDE, Lariane; DE OLIVEIRA CORRÊA, Ronaldo. Nair Theodora Araújo and Maria Mazarello Rodrigues:: Absences and erasures in black female historiography and editorial practice in the 1970s-1980s. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 370–388, 2024. DOI: 10.12957/arcosdesign.2024.82126. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/82126. Acesso em: 10 may. 2025.