Nair Theodora Araújo and Maria Mazarello Rodrigues:
Absences and erasures in black female historiography and editorial practice in the 1970s-1980s
DOI:
https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2024.82126Keywords:
Black Women and Design, Black publishers, Design History, Biographical trajectoriesAbstract
In this article, we present the trajectories of Nair Theodora Araújo (1931-1984), founder of the Livraria Contexto (São Paulo SP, 1972-2018), and Maria Mazarello Rodrigues (1941), founder of the Mazza Edições (Belo Horizonte MG, 1981), in order to get in touch with black female participation in editorial practice in the 1970s-1980s. To this end, we used an unsystematic literature review as a data collection procedure, with the main theoretical contribution from Beatriz Nascimento (1985), Joan Scott (1986), Teresa de Lauretis (1994), and Lélia Gonzalez (2020). We present, based on the description strategy of the two paths, the reflection on the absences and erasures related to markers of gender, race and class, in historiographical design practices, specifically, in the editorial universe, with a black female foundation, dedicated to a circulation of literature and visuality produced and edited by black people.
Downloads
References
ALMEIDA, Ana Julia Melo. Histórias fora de quadro: trajetórias de mulheres no campo do design. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, pp. 135-154, jul./2023. Disponível em: https://www.e-publicacoes. Acesso em 12/2023.
CAMARGO, Oswaldo de. O Negro Escrito: Apontamentos sobre a Presença do Negro na Literatura Brasileira. São Paulo, Imprensa Oficial do Estado, 1987.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
LAURETIS, Teresa de. A Tecnologia de Gênero. In HOLLANDA, H. B. (org.). Tendências e Impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.
LE GUIN, Ursula K. A teoria da bolsa de ficção. São Paulo, N-1 edições, 2021.
LIMA, Graça. A ilustração no Brasil. Salto para o futuro– A arte de ilustrar livros para jovens e crianças. Rio de Janeiro, v. 19, n. 7, p. 29-44, jun. 2009.
NASCIMENTO, Beatriz. O conceito de quilombo e a resistência cultural negra. Afrodiáspora, Rio de Janeiro, n 6/7, 1985.
SILVA, Mário Augusto Medeiros da. Livrarias negras no sudeste brasileiro 1972-2018. Dados, Rio de Janeiro, v. 67, n. 2, pp. 1-37, 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/dados/a/RdZJYXTMkKFHjNcbSPjyVth/. Acesso em 12/2023.
SCOTT, J. W. Gender: A Useful Category of Historical Analysis. The American Historical Review, vol. 91, n. 5, 1986, p. 1053-1075.
GOMES, Letícia Santana. Os Editores de livros em Belo Horizonte: um olhar discursivo e autobiográfico a partir do documentário Por uma memória editorial. Belo Horizonte, Revista Científica de Comunicação Social do Centro Universitário de Belo Horizonte, 2016.
MAZZA Edições. Literafro, 2023. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/editoras/1093-mazza-edicoes. Acesso em: 12/2023.
POR uma memória editorial. Letícia Santana Gomes. Belo Horizonte: Minas Gerais, 2007. Disponível em: https://vimeo.com/131870182. Acesso em: 12/2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lariane Casagrande, Ronaldo de Oliveira Corrêa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os Direitos Autorais dos artigos publicados na revista Arcos Design pertencem ao(s) seu(s) respectivo(s) autor(es), com os direitos de primeira publicação cedidos à Arcos Design com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, a qual permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Para mais informações ver: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de
autoria e publicação inicial nesta revista. - Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.