Data Fabulation:
Exploring Fictional Procedures in the Information Age
DOI:
https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2024.82123Keywords:
Speculative, Fiction, Design, DataAbstract
In a society where data plays an increasingly central role, this paper presents an experiment based on the construction of a fictional narrative and the creation of artifacts that serve as devices for reflecting on the issues of our information society. We demonstrate the potential of using speculative methodologies as a critical procedure and seek to contribute to how fiction can collaborate in reflecting on data through art and design. We discuss artists and designers who explore the fictionalization of the body and describe and analyze the creation process of the Absorpta project.
Downloads
References
BARNEY, M. The Cremaster Cycle. Videos, 2002 – 1994.
CANDY, L.; EDMONDS, E. Practice-Based Research in the Creative Arts: Foundations and Futures from the Front Line. Leonardo, v. 51, n. 1, p. 63–69, fev. 2018.
DALY, N. The Civilization of Lluros. Exposição, 1966.
DRUCKER, J. Humanities Approaches to Graphical Display. DHQ: Digital Humanities Quarterly, v. 5, n. 1, p. 22, 2011.
DUNNE, A.; RABY, F. Speculative everything: design, fiction, and social dreaming. Cambridge, Massachusetts ; London: The MIT Press, 2013.
FRICHOT, H. MATTHEW BARNEY’S CREMASTER CYCLE REVISITED: towards post-human becomings of man. Angelaki, v. 20, n. 1, p. 55–67, 2 jan. 2015.
HARARI, Y. N. Homo Deus: a brief history of tomorrow. London: Harvill Secker, 2016.
HARAWAY, D. O manifesto das espécies companheiras: cachorros, pessoas e alteridade significativa. Tradução: Pê Moreira. Rio de Janeiro, RJ: Bazar do Tempo, 2021.
HARAWAY, D. J. Manifestly Haraway. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2016.
HILL, P. Peter Hill’s The Encyclopaedia of Superfictions. ISSUE, v. 05, p. 21–41, 2016.
HIRST, D. The Treasures from the Wreck of the Unbelievable. Exposição, 2017.
LAFARGE, A. Sting in the Tale: Art, Hoax, and Provocation. Los Angeles: Doppelhouse Press, 2021.
LAMBERT-BEATTY, C. Make-Believe: Parafiction and Plausibility. October, v. 129, p. 51–84, ago. 2009.
LYONS, B. The Hokes Archives. Exposição, 1989.
LUDWIG, L. Absorpta. Esculturas, 2023.
MCRAE, L. Futurekin. Exposição , 2022.
MOROZOV, E. Big Tech. Ubu Editora, 2018.
ULMER, J. B. Posthumanism as research methodology: inquiry in the Anthropocene. International Journal of Qualitative Studies in Education, v. 30, n. 9, p. 832–848, 21 out. 2017.
WILSHIRE, B. The Concept of the Paratheatrical. TDR (1988-), v. 34, n. 4, p. 169, 1990.
ZUBOFF, S. The age of surveillance capitalism: the fight for a human future at the new frontier of power. First edition ed. New York: PublicAffairs, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luiz Torres Ludwig, Doris Kosminsky

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os Direitos Autorais dos artigos publicados na revista Arcos Design pertencem ao(s) seu(s) respectivo(s) autor(es), com os direitos de primeira publicação cedidos à Arcos Design com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, a qual permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Para mais informações ver: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de
autoria e publicação inicial nesta revista. - Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.