“Yo solo soy”: The processes of corporal transitions of trans students in the Bachillerato Popular Trans Mocha Celis

Authors

Keywords:

Transgenerality, Bachillerato Popular, Masculinity, Body

Abstract

This article appeared as part of a research that investigates the emergence of a school for trans – transvestites, transsexuals and transgender -people in the city of Buenos Aires, Argentina: the Bachillerato Popular Trans Mocha Celis. The assumptions of this text are revealed from the testimonies of students who have experienced their processes of identity and body transitions, such as transvestites and transsexuals, and show us their looks on their bodies, their masculinities / femininities and about the reception or not, family and friends. Using the ethnographic methodology, daily living and semi-structured interviews, this qualitative research with five students presents their stories, which allow us to understand how it is to live in a sexually binary (female-male), sexist, heterosexual and compulsorily cisgender. In addition, this research aims to contribute to reflections on the surveillance of bodies that accompany the experiences of trans people, demonstrated in the social rejection of femininity expressed by a body still seen as biologically masculine.

Author Biography

Luana Pagano Peres Molina, Universidade Norte do Paraná.

outora pela Universidade Federal de São Carlos no programa de Educação na linha de pesquisa em Educação, Cultura e Subjetividade, desenvolvendo pesquisas nas áreas de diversidade sexual, transexualidade e Identidade de Gênero. Bolsista Capes (PDSE) Doutorado Sanduíche para a Universidad de Buenos Aires/Argentina, no IIEGE - Instituto Interdisciplinario de Estudios de Género. Mestre em História Social na linha de pesquisa em História e Ensino, dentro do eixo de estudos sobre sexualidade no ensino de história. Pós- Graduada em Psicologia Aplicada à Educação e Graduada em História - Habilitação em Licenciatura - pela Universidade Estadual de Londrina (2008). Área de pesquisa com temáticas de: Estudos de gênero; sexualidade; pedagogia queer; currículo; LGBTFobia; Educação Sexual. Palestrante sobre educação sexual para toda comunidade escolar, desde capacitação para professores à oficinas para pais. Professora Adjunto da Universidade Norte do Paraná - Londrina/PR.

Published

2020-05-06

Issue

Section

Articles