Homeland enemies: Educational proposals for the war against venereal diseases in the Brazilian Navy in the 1920s and 1930s

Authors

  • Gisele Machado Universidade Federal do Paraná - UFPR
  • Silvia Ross Universidade Federal do Paraná - UFPR

Keywords:

Brazilian Navy, venereal diseases, eugenics, sanitarism, health education

Abstract

This article offers preliminary reflections about educational proposals aimed at
the combat of venereal diseases in the Navy, disseminated in two works by military doctors in the 1920s and 1930s in Brazil: Diseases in the World (1923), by the doctor and Captain-of-Corvette João Pires Porto-Carrero, and Venereal Diseases in the Brazilian Navy (1933), written by the doctor and Captain-of-Sea-and-War Artur do Valle Lins. The analysis focuses on two central aspects: the national debates about venereal diseases as obstacles to the construction of a Brazilian nation, and their presence in educational proposals presented in
books produced by military doctors about the fight against venereal diseases in the Brazilian Naval Force. Through the analysis of these publications, it was possible to notice an intimate relationship between eugenics, sanitarism and the fight against such diseases in the context of a construction project in the Brazilian nation, something that was present not only in the educational army proposals, but has also permeated national debates in the medical field.

Author Biographies

Gisele Machado, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Graduada em Licenciatura e Bacharelado em História, pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC/2004; Mestre em Educação, pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC/2007, na linha Educação, História e Política; e Doutora em Educação, na linha de História e Historiografia da Educação. Desenvolve pesquisa na área da História da Educação e da História Militar, atuando, principalmente nos seguintes temas: Marinha do Brasil, Escolas Militares, Arquitetura Militar Escolar, Cultura Escolar Militar e Fotografias.

Silvia Ross, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Graduada em Bacharelado em História pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG (2008); Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2012 e 2017), na linha História e Historiografia da Educação. Desenvolve estudos nas áreas: história da educação; história da saúde/doença; história intelectual.

Published

2018-04-30

Issue

Section

Articles