THE THEMES OF THE SMALL SAMBA SCHOOLS OF RIO DE JANEIRO
DOI:
https://doi.org/10.12957/tecap.2010.12032Keywords:
CARNIVAL, SAMBA SCHOOLS, THEME.Abstract
This article is a chapter of the doctorate thesis entitled Valuing the batucada: a study of the Carioca schools of samba of access groups C, D and E, defended in 2008, which analyzes samba schools not familiar to the great public by approaching aspects such as history, socio-administrative organization, insertion in the Carioca carnival field, the relation with the big schools of the special group and with other carnival manifestations, together with parade items, costumes, allegories and theme. This last aspect is deeply explored on a statistical survey held between the years 2005 and 2008, which had for corpus more than 100 themes, making possible to identify some patterns and characteristics. A relational analysis of the theme of the small sambas schools - having the special group for a parameter – reveals a peculiar discourse, differentiated in both form and content, but also discloses a certain difficulty in the understanding and presentation of the literary part of the theme, as well as thematic restrictions that can be reinforcing the objective and symbolic differences between big and small schools.Downloads
Published
2010-11-01
How to Cite
Araújo, E. (2010). THE THEMES OF THE SMALL SAMBA SCHOOLS OF RIO DE JANEIRO. Textos Escolhidos De Cultura E Arte Populares, 7(2). https://doi.org/10.12957/tecap.2010.12032
Issue
Section
Articles
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).