BATTLES OF CONFETTI AND CARNIVAL GAZEBOS: THE DESIGN OF A PERISHABLE LANDSCAPE IN RIO'S CARNIVAL FROM 1930 TO 1950
DOI:
https://doi.org/10.12957/tecap.2011.10441Keywords:
CARNIVAL, LANDSCAPE, RIO DE JANEIRO, CARNIVAL GAZEBO, DECORATION.Abstract
The paper examines sociocultural practices and art scenes that have redefined the process of ornamentation in the carnival of Rio de Janeiro between the 1930s and 1950s, a period marked by the decentralization of the carnival of the city due to momentary depletion of this popular festival in the city's urban center. The battles of confetti and the carnival gazebos which are the focus of this article stood out in the landscape of Rio and are thus considered remarkable elements, both for their plastic characteristics and the strong symbolism that they conveyed, especially those inspired in our national identity. Be it for the way or ideology represented there, artists and revelers were directly responsible for these practices which, in a short space of time, found in the media and government important agents who not only supported but also came to legitimize the use of carnival ornamentation.Downloads
Published
2011-11-01
How to Cite
Guimarães, H. (2011). BATTLES OF CONFETTI AND CARNIVAL GAZEBOS: THE DESIGN OF A PERISHABLE LANDSCAPE IN RIO’S CARNIVAL FROM 1930 TO 1950. Textos Escolhidos De Cultura E Arte Populares, 8(2). https://doi.org/10.12957/tecap.2011.10441
Issue
Section
Articles
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).