CURATING CARNIVAL?: PERFORMANCE IN CONTEMPORARY CARIBBEAN ART AND THE PARADOX OF PERFORMANCE ART IN CONTEMPORARY ART
DOI:
https://doi.org/10.12957/tecap.2011.10330Keywords:
CARNIVAL, MAS', TRINIDAD, CONTEMPORARY CARIBBEAN ART, PERFORMANCE ART, EUROCENTRISM, ROADWORK, PROCESSION.Abstract
The article presents past and present efforts to address Carnival as an artistic and curatorial object, discusses attending discourses that support these efforts and offers this author's own contribution to the debate and practice of Carnival as a scholar and curator. While "Curating Carnival" attends to Carnival in the Caribbean and its European and American diasporas, with particular attention paid to the Trinidad Carnival model or mas', and the legacy of Peter Minshall's work or roadworks, it ultimately addresses general concerns about the construction of so-called performance art as a Eurocentric concept within the context of contemporary art and of contemporary Caribbean art as a predominantly visual arts field, both of which, performance art within mainstream contemporary art, and contemporary Caribbean art, fail to recognize the potency and currency of Carnival and other related vernacular performance practices as art forms. "Curating Carnival" also puts curating under scrutiny and advocates for an experimental approach to the object of Carnival with the procession as an alternative curatorial medium.Downloads
Published
2011-11-01
How to Cite
Tancons, C. (2011). CURATING CARNIVAL?: PERFORMANCE IN CONTEMPORARY CARIBBEAN ART AND THE PARADOX OF PERFORMANCE ART IN CONTEMPORARY ART. Textos Escolhidos De Cultura E Arte Populares, 8(2). https://doi.org/10.12957/tecap.2011.10330
Issue
Section
Articles
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).