THE DANZA DE EL TIGRE AND THE AUTO DO BOI: BETWEEN DANCING SYSTEMS, DRAMAS AND SOCIAL PERFORMANCES IN THE CONTEXT OF LATIN AMERICAN INTERCULTURAL DIALOGUE.
DOI:
https://doi.org/10.12957/tecap.2012.10268Keywords:
ANTHROPOLOGY OF DANCE, INDIAN ETHNOLOGY, INTANGIBLE HERITAGE, POPULAR CULTURES.Abstract
This is an ethnographic study of a genre of traditional dances performed by indigenous groups from a stretch of land in the Mexican west coast and segments of the Mexican mestizo population, whose script performs the updating of a social drama involving the colonial process, agricultural activities and intercultural dialogue between the (generic) figures of the indian, the farmer, and the peasant. This ethnography aims at exploring some parallels between the danza del tigre and Brazilian popular genres, particularly bumba meu boi, with emphasis on the reality of some indigenous groups in northeastern Brazil, inside which a process of identity affirmation in direct dialogue with the national State has produced performance genres as well as provided the spreading of dancing systems (toré being the best known), triggered by dialogues with the national society.Downloads
Published
2012-11-01
How to Cite
Barbosa, W. de D. (2012). THE DANZA DE EL TIGRE AND THE AUTO DO BOI: BETWEEN DANCING SYSTEMS, DRAMAS AND SOCIAL PERFORMANCES IN THE CONTEXT OF LATIN AMERICAN INTERCULTURAL DIALOGUE. Textos Escolhidos De Cultura E Arte Populares, 9(2). https://doi.org/10.12957/tecap.2012.10268
Issue
Section
Articles
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).