THE DEBATE BETWEEN POPULAR AND ERUDITE CULTURE IN THE CARIOCA CARNAVAL
DOI:
https://doi.org/10.12957/tecap.2014.16256Keywords:
POPULAR CULTURE, ERUDITE CULTURE, SAMBA SCHOOLAbstract
<doi>10.12957/tecap.2014.16256
In the project thought by the republican elites, popular groups were deprived from a more effective political participation, while their cultural manifestations were seen as representative of the delay of Brazil in relation to “civilized” countries. One of these “undesirable” manifestations was the samba which, like the samba schools, has its origin in segregated spaces of Rio de Janeiro. The samba schools, which emerged in the late 1920s, reflect a new way for popular groups to enjoy Carnaval. Subsequently, from its recognition as a manifestation of popular culture, at the beginning of its existence the samba schools suffered attempts of control as they were barred from expressing political or demanding themes, for example. With the emergence of the “carnavalesco”, a new aesthetic standard is settled in the samba schools, which then become a target for allegedly meeting the elite’s aesthetic style, making the samba schools lose their popular character.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).