A EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL NO CURSO DE BACHARELADO INTERDISCIPLINAR EM SAÚDE: UMA ANÁLISE DOCUMENTAL
DOI:
https://doi.org/10.12957/polemica.2022.84993Abstract
This article presents a Roadmap for Analysis of Pedagogical Course Projects (PPC) in the health area with a focus on Interprofessional Education (IPE), as well as carrying out a documentary analysis of the Pedagogical Project of the Interdisciplinary Bachelor's Degree in Health Course (BIS) at the Center for UFRB Health Sciences. The Roadmap, called Evaluation of Interprofessional Education (IPE) in health courses, was prepared after an extensive review of the literature on IPE and validated its content with experts on the topic. This instrument allows the global assessment of Pedagogical Course Projects in the health area with a focus on IPE, as well as the central elements that structure interprofessional education in syllabuses of course curricular components. The documentary analysis of the PPC, from a global point of view, made it possible to identify direct references to interprofessionality in different structuring sections of the document. In the analysis of the menus, it was observed that the health care dimension centered on the user-family-community was more prominent. It was also identified that, although the course has a transversal component that involves actions within the community and focuses on work in teams of students from different courses, there seems to be a need for greater emphasis on this dimension of interprofessional and collaborative work in the document. The study showed that the Roadmap is effective for evaluating the presence of IPE in course projects and allowed us to conclude that the initial preparatory training offered through BIS has several mechanisms favorable to IPE.
Keywords: Assessment. Interprofessional Education. Health Training. Interdisciplinary
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Cabem ao autor/autora os direitos autorais dos artigos publicados na Polêm!ca, resguardando-se à revista o direito de primeira publicação. Cientes, revista e autores/as, que todos os artigos são de uso gratuito, para fins educacionais e não-comerciais, permitindo que outros remixem, adaptem e construam sobre o trabalho, desde que citada a fonte, quando da sua utilização integral ou parcial, de acordo com a licença Creative Commons CC BY-NC.
O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Respeitando a licença autoral adotada pela Polêm!ca, estimulamos nossos leitores a promover, refletir e escrever, a partir das nossas publicações, incluindo nas citações o link para o artigo disponível no site da Revista Polêm!ca, sempre que um artigo for citado ou replicado, e observando a grafia correta do nome da revista Polêm!ca.
Todo o conteúdo de terceiros (imagens, trechos, citações, etc.) deverá possuir referências a sua fonte original adicionadas como notas de rodapé ou referências bibliográficas com sua devida identificação.
Artigos submetidos que contiverem citações, tabelas ou imagens extraídas de outras publicações não serão aceitos, caso possuam mais conteúdo de terceiros do que conteúdo original.
Revista Polêm!ca está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.