AGROECOLOGICAL PRODUCTION INTEGRATED AND SUSTAINABLE - PAIS: EXPERIENCE OF A PUBLIC SCHOOL CHILDREN GUSTAVO ADOLFO CANDIDO ALVES CAMPINA GRANDE/PB

Authors

  • JANIERK PEREIRA DE FREITAS
  • MARIA DA CONCEIÇÃO MARCELINO PATRÍCIO
  • REJANE DE FÁTIMA VÍCTOR VASCONCELOS
  • VIRGINIA MIRTES DE ALCÂNTARA SILVA
  • EDILENE DIAS SANTOS
  • FRANCISCO EDUARDO DE FREITAS

DOI:

https://doi.org/10.12957/polemica.2013.6438

Abstract

Now we had a period of ecological transition, in search of a new development model, the importance of implementation of new models aimed at preserving the environment by reducing production costs, increased income and especially the supply of products with high nutritional quality, is the project that offers Integrated Agroecological Production and Sustainable (PAIS), based on the principles of agroecology, the project has been implemented in Brazil. SOCIAL technologies arise from simple initiatives, demonstrating the locations where they are employed, unifying knowledge constructed through the mediation of the dialogue between communities and scientific knowledge. The present work aims to show the potential of this project for the sustainable development of small farmers, and provide health and quality of life. This practice was also experienced by children of the Municipal School Gustavo Adolfo Candido Alves in Campina Grande, Paraíba. For lack of incentives and technical support that practice was abolished.

Key words: agroecology, PAIS project, sustainability.

Author Biographies

JANIERK PEREIRA DE FREITAS

Geógrafa formada pela Universidade Federal de Campina Grande/UFCG, mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Recursos Naturais pela mesma Universidade. 

MARIA DA CONCEIÇÃO MARCELINO PATRÍCIO

Geógrafa e Especialista em Gestão e Análise Ambiental formada pela Universidade Estadual da Paraíba/ UEPB, mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Recursos Naturais pela mesma Universidade.

REJANE DE FÁTIMA VÍCTOR VASCONCELOS

Pedagoga e psicóloga formada pela Universidade Estadual da Paraíba/ UEPB, mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Recursos Naturais pela mesma Universidade.

VIRGINIA MIRTES DE ALCÂNTARA SILVA

Bióloga formada pela Universidade Vale do Acaraú (Sobral /Ceará). Mestranda em Desenvolvimento Regional na Universidade Estadual da Paraíba/ UEPB.

EDILENE DIAS SANTOS

Economista formada pela Universidade Federal de Campina Grande/ UFCG, mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Recursos Naturais pela UFCG. 

FRANCISCO EDUARDO DE FREITAS

Graduado em Historia pela Universidade Federal de Campina Grande/ UFCG. Especialista em Geopolíticas pela Universidade Integrada de Patos/ FIP.

Published

2013-06-25

How to Cite

PEREIRA DE FREITAS, J., MARCELINO PATRÍCIO, M. D. C., VÍCTOR VASCONCELOS, R. D. F., DE ALCÂNTARA SILVA, V. M., DIAS SANTOS, E., & DE FREITAS, F. E. (2013). AGROECOLOGICAL PRODUCTION INTEGRATED AND SUSTAINABLE - PAIS: EXPERIENCE OF A PUBLIC SCHOOL CHILDREN GUSTAVO ADOLFO CANDIDO ALVES CAMPINA GRANDE/PB. POLÊM!CA, 12(2), 369–379. https://doi.org/10.12957/polemica.2013.6438

Issue

Section

CONTRIBUIÇÃO DO LEITOR