SCHOOL EXCLUSION or SOCIAL EXCLUSION SYNDROME?
DOI:
https://doi.org/10.12957/polemica.2011.2858Abstract
For millions of people descended from slaves in Brazil, school exclusion is only one stage in the general process of exclusion that they have been submitted to for centuries, and drawing attention to this phenomenon is one of the aims of this article. These people, living in the interior or, especially, in the pockets of poverty that surround the large cities, are exposed to multiple risk factors starting during pregnancy, and persisting into the breast-feeding stage and the pre-school period. When they start their first year at primary school, they have already been affected biopsychologically. To make matters worse, during the years of adolescence and the young adult phase, the process of exclusion is still present, exposing them to different negative factors. These, together with the subjective damage, which is self-excluding, make their social inclusion difficult, as it becomes impossible for them to stay at school, learning, and later on, achieve professional fulfilment. It can be seen then that school exclusion, for this group, is only one factor of a more extensive phenomenon called “The Social Exclusion Syndrome” from which they have been suffering for centuries. The solution depends on simultaneous action within and beyond the school walls; interdisciplinary, intersectorial action based on the community. This must start during pregnancy and be maintained throughout the entire life cycle.
Keywords: social exclusion, risk factors, school exclusion, syndrome
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Cabem ao autor/autora os direitos autorais dos artigos publicados na Polêm!ca, resguardando-se à revista o direito de primeira publicação. Cientes, revista e autores/as, que todos os artigos são de uso gratuito, para fins educacionais e não-comerciais, permitindo que outros remixem, adaptem e construam sobre o trabalho, desde que citada a fonte, quando da sua utilização integral ou parcial, de acordo com a licença Creative Commons CC BY-NC.
O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Respeitando a licença autoral adotada pela Polêm!ca, estimulamos nossos leitores a promover, refletir e escrever, a partir das nossas publicações, incluindo nas citações o link para o artigo disponível no site da Revista Polêm!ca, sempre que um artigo for citado ou replicado, e observando a grafia correta do nome da revista Polêm!ca.
Todo o conteúdo de terceiros (imagens, trechos, citações, etc.) deverá possuir referências a sua fonte original adicionadas como notas de rodapé ou referências bibliográficas com sua devida identificação.
Artigos submetidos que contiverem citações, tabelas ou imagens extraídas de outras publicações não serão aceitos, caso possuam mais conteúdo de terceiros do que conteúdo original.
Revista Polêm!ca está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.