Impactos da pandemia de COVID-19 na internacionalização das Instituições de Ensino Superior Privadas no Brasil | Impacts of the COVID-19 pandemic on the internationalization of Private Higher Education Institutions in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.12957/rmi.2022.66144Keywords:
Internacionalização, Ensino Superior, PandemiaAbstract
Além de ensino, pesquisa e extensão, pilares tradicionais do Ensino Superior, o setor de internacionalização também passou por mudanças substanciais em virtude da eclosão da pandemia de COVID-19 a partir do início de 2020. O artigo busca averiguar e mensurar quais foram os impactos dessa pandemia na internacionalização das Instituições de Ensino Superior (IES) privadas no Brasil através de cinco principais indicadores: governança, corpo discente, pessoal administrativo/corpo docente, currículo e pesquisa. Os resultados se baseiam em inferência e estatística descritivas e conformam informações provindas de aplicação de questionários a IES. Em uma amostra de vinte e uma instituições, conclui-se que a pandemia apresentou impactos profundos, mas distintos nas variáveis selecionadas, indicando maiores transformações nas mobilidades acadêmicas e surgimento de novas formas de “internacionalização online”.
Palavras-chave: Internacionalização; Ensino Superior; Pandemia.
ABSTRACT
Besides teaching, research and extension, traditional pillars of Higher Education, the internationalization sector has also undergone substantial changes due to the COVID-19 outbreak from the beginning of 2020. The article aims to ascertain and measure the impacts of the pandemic on the internationalization of private Higher Education Institutions (HEIs) in Brazil through five main indicators: governance, student body, administrative staff/faculty, curriculum, and research. The results are based on descriptive inference and statistics and comply information derived from questionnaires applied to HEIs. In a sample of twenty-one institutions, it is concluded that the pandemic presented profound but distinct impacts on the selected variables, indicating greater transformations in academic mobility and the emergence of new "online internationalization" tools.
Keywords: Internationalization; Higher Education; Pandemic.
Recebido em: 22 mar. 2022 | Aceito em: nov. 2022.
References
Araújo, E. R. e Silva, S. (2015). ‘Temos de fazer um cavalo de troia: elementos para compreender a internacionalização da investigação e do ensino superior’. Revista Brasileira de Educação, 20 (60), 77-98.
Brandenburg, U. e Federkeil, G. (2007). ‘How to measure internationality and internationalisation of higher education institutions! Indicators and key figures’. CHE Centrum für Hochschulentwicklung, Working paper No. 92, 1-39.
Collier, D. (1993). ‘The Comparative Method’. In A. FINIFTER (Org.), Political Science: the State of the Discipline II (pp. 105-119). American Political Science Association.
De Wit, H. (2009). ‘Measuring success in the internationalisation of higher education’. European Association for International Education (EAIE).
FAUBAI - Brazilian Association for International Education. (2020.a). ‘Instituições Associadas da FAUBAI’. Disponível em: <http://faubai.org.br/pt-br/instituicoes-associadas/> [Acesso em 04 mar. 2021].
FAUBAI - Brazilian Association for International Education. (2020b). ‘Impactos da COVID-19 nas IES Brasileiras e nos seus processos de internacionalização’, maio 2020. Disponível em: <http://faubai.org.br/pt-br/wp-content/uploads/2020/10/FAUBAI-Pesquisa-Impactos-COVID-19-15mai_Geral-Tipo-vf.pdf/> [Acesso em 09 mar. 2021].
FAUBAI - Brazilian Association for International Education. (2021). ‘Repositório COVID-19 FAUBAI’. Disponível em: <http://faubai.org.br/pt-br/repositorio-covid/> [Acesso em 09 mar. 2021].
Figueiredo Filho, D. B. (2019). Métodos quantitativos em ciência política. Editora InterSaberes.
Gao, C. Y. (2019). Measuring University Internationalization: Indicators across National Contexts. Palgrave Studies in Global Higher Education.
Green, M. F. (2012). Measuring and assessing internationalization. NAFSA: Association of International Educators.
Hudzik, J. K. e Stohl, M. (2009). ‘Modelling assessment of the outcomes and impacts of internationalization’. In H. DE WIT (Org.), Measuring success in the internationalisation of higher education (pp. 9-22). European Association for International Education (EAIE).
Junqueira, C. B. e Baldrighi, R. M. (2020). ‘A Covid-19 e alguns retratos da internacionalização do ensino superior’. Le Monde Diplomatique, 09 mai 2020. Disponível em: <https://diplomatique.org.br/a-covid-19-e-alguns-retratos-da-internacionalizacao-do-ensino-superior/ > [Acesso em 20 nov. 2020].
King, G., Keohane, R. e Verba, S. (1994). Designing Social Inquiry: Scientific Inference in Qualitative Research. Princeton University Press: Princeton.
MEC - Ministério da Educação. (2020). ‘Coronavírus: monitoramento nas Instituições de Ensino’. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/coronavirus/> [Acesso em 04 mar. 2021].
Neves, C. E. B. e Barbosa, M. L. O. (2020). ‘Internacionalização da educação superior no Brasil: avanços, obstáculos e desafios’. Sociologias, 22 (54), 2020, 144-175.
Rubin, J. (2015). ‘Faculty guide for collaborative online international learning course development’. SUNY Global Center, v. 1(4), Nova York, 2015.
Sartori, G. (1991). ‘Comparing and Miscomparing’. Journal of Theoretical Politics, 3(3), 243-257.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyrights of articles published in Revista Mural Internacional belong to their respective author (s), with the first publication rights assigned to Mural International, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, which allows sharing the work with an acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Due to the fact that they appear in Mural Internacional, the articles are free to use, with mandatory attribution of authorship, for use in educational and non-commercial applications, according to the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License adopted by this journal.
This work is licensed under a license Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.