Relações Internacionais na Extensão Universitária: o tripé do ensino, pesquisa e extensão levado à educação básica | International Relations in the Academic Outreach Project: the tripod of teaching, research and outreach projects led to the secondary education
DOI:
https://doi.org/10.12957/rmi.2019.38186Keywords:
Relações Internacionais, Ensino, Pesquisa e Extensão, Organizações InternacionaisAbstract
A exigência legal de que os cursos de graduação reservem 10% de sua carga horária para a realização de atividades de extensão coloca para os cursos de Relações Internacionais o desafio de repensar suas práticas de extensão. O presente artigo busca contribuir com esse movimento de reflexão ao apresentar uma ação de extensão que leva para a educação básica o debate sobre o papel das organizações internacionais e a relação entre o global e local. A proposta é inovadora já na sua concepção, ou seja, do preparo dos alunos para a extensão na disciplina “Economia e Organizações Internacionais”, onde são empregadas metodologias ativas (role playing). Na parceria com as instituições de educação básica, as atividades de simulação vivenciadas pelos alunos da graduação são adaptadas para a realidade da educação básica junto com os professores de instituições parceiras. Após essa adaptação, os discentes da graduação ministram a atividade aos estudantes do ensino básico.
Palavras-chave: Relações Internacionais; Ensino, Pesquisa e Extensão; Organizações Internacionais
ABSTRACT
The Brazilian legal exigence of setting 10% of the graduation courses’ credits to outreach activities poses the challenge of rethinking their practices for the graduations courses in International Relations. The present article contributes to that reflexion by presenting an outreach activity that takes to elementary schools the debate on international organizations and the connections between global and local. The proposition is innovative in its conception: from the activity preparation of the undergraduate students inside the “Economy and International Organizations” discipline, where active methodologies (role playing) are applied. In the partnership with elementary schools, the modeling activities experienced by the undergraduate students are adapted to the school reality jointly with teachers from the partner school. After the adaptation, the undergraduate students impart the activity to the elementary students.
Keywords: International Relations; Teaching, researching and outreach; International Organizations.
Recebido em: 06 nov.2018 | Aceito em: 24 ago.2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyrights of articles published in Revista Mural Internacional belong to their respective author (s), with the first publication rights assigned to Mural International, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, which allows sharing the work with an acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Due to the fact that they appear in Mural Internacional, the articles are free to use, with mandatory attribution of authorship, for use in educational and non-commercial applications, according to the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License adopted by this journal.
This work is licensed under a license Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.