Extensão universitária em Relações Internacionais: ditadura e transição à democracia na América do Sul | Science outreach in the field of International Relations: dictatorship and transitional justice in South America
DOI:
https://doi.org/10.12957/rmi.2016.24898Keywords:
Transição democrática, América do Sul, Extensão universitária.Abstract
Este artigo traz o relato e a discussão de uma iniciativa de extensão universitária e educação popular promovida no âmbito do curso de Relações Internacionais da Universidade Federal de Santa Catarina. Trata-se de analisar a implementação e os resultados do projeto de extensão “Pedro e o Capitão”, que levou a discussão sobre ditaduras militares e transição à democracia na América do Sul para escolas públicas de ensino médio da grande Florianópolis. A arte foi o método escolhido para dialogar sobre direitos humanos com os jovens, sendo a encenação da peça teatral “Pedro y el Capitán”, de Mario Benedetti, a principal base para a interação. Após análise de conteúdo dos debates com as turmas, conclui-se que o diálogo social sobre o período ditatorial ainda é escasso, o que alimenta a desinformação e opiniões pré-concebidas sobre práticas de violência de Estado.
ABSTRACT
This paper reports and discusses an initiative of social interaction and popular education organized within the undergraduate career of International Relations of Federal University of Santa Catarina. It analyzes the implementation and the results of the project “Pedro and the captain”, which discussed military dictatorships and democratic transition in South America in secondary public schools in Florianopolis. Art served as a method for human rights dialogue with students, for the play “Pedro y el Capitán”, by Mario Benedetti, was the main basis for interaction. The content analysis of debates among student groups reveals that social dialogue in Brazil on the authoritarian period is still rare, which accounts for lack of information and pre-conceived opinions on State violence.
Palavras-chave: Transição democrática. América do Sul. Extensão universitária.
Keywords: Democratic transition. South America. University social projects.
Recebido em 30 de Julho de 2016 | Aceito em 15 de Setembro de 2017
Received July 30, 2016 | Accepted on September 15, 2017
DOI: 10.12957/rmi.2016.24898
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyrights of articles published in Revista Mural Internacional belong to their respective author (s), with the first publication rights assigned to Mural International, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, which allows sharing the work with an acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Due to the fact that they appear in Mural Internacional, the articles are free to use, with mandatory attribution of authorship, for use in educational and non-commercial applications, according to the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License adopted by this journal.
This work is licensed under a license Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.