Reflexões sobre o Direito e as Relações Internacionais: o desafio da sala de aula | Thoughts on Law and International Relations: the classroom challenge
DOI:
https://doi.org/10.12957/rmi.2019.38762Keywords:
Relações Internacionais, Direito Internacionais, ensinoAbstract
A participação do Direito como elemento central na formação dos profissionais de Relações Internacionais (RI) instiga a reflexão sobre os caminhos didático-pedagógicos da área jurídica e suas repercussões no arcabouço ontológico e epistemológico internacionalista. Assim, a partir da necessidade de uma análise crítica sobre a contribuição específica do Direito Internacional na construção teórica-instrumental das RI, este texto propõe uma reflexão sobre as atividades de ensino passível de ser conduzida em qualquer graduação em RI do país. O objetivo central desta proposta é promover um cabedal interpretativo das condições didáticas do ensino do Direito em cursos de RI, além de aclarar, desafios e perspectivas no processo formativo discente.
Palavras-chave: Ensino; Relações Internacionais; Direito Internacional.
ABSTRACT
The participation of Law as a key element in the training of International Relations (IR) professionals instigates thinking on the didactic-pedagogical paths of this discipline within the internationalist epistemological framework. Thus, based on the need for critical analysis on the specific contribution of International Law to the theoretical-instrumental construction of IR, this paper proposes a reflection on teaching activities that can be conducted at any Brazilian IR course. Our main objective is to promote an interpretative basis of Law’s didactic conditions teaching in courses of IR, besides clarifying challenges and perspectives in the student body’s formative process.
Keywords: Teaching; International Relations; International Law.
Recebido em: 10 dez. 2018 | Aceito em: 08 ago. 2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyrights of articles published in Revista Mural Internacional belong to their respective author (s), with the first publication rights assigned to Mural International, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, which allows sharing the work with an acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Due to the fact that they appear in Mural Internacional, the articles are free to use, with mandatory attribution of authorship, for use in educational and non-commercial applications, according to the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License adopted by this journal.
This work is licensed under a license Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.