Kafka, Simmel and the composition lines of a map: Resonances from A Hunger Artist (1922)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2023.74787

Keywords:

Franz Kafka, Literature and Sociology, Georg Simmel, Individual, Fiction

Abstract

The work proposes a reflection on the possibilities of dialogue between theoretical and fictional narratives, specifically the work A Hunger Artist, by Franz Kafka (1883-1924) and Georg Simmel’s critique of culture. Through bibliographical review, I try to analyze versions of the contrast between the individual and society through the transversalities between the fictional and the theoretical, identifying points of dialogue between literature and sociology. The aim of this work is to verify the theoretical and literary performance of century-old classic texts, in order to form a discussion axis regarding the critical thinking of culture. Considering how to determine the potency of the short story A Hunger Artist, the research is part of the investigation effort regarding the book of Kafka’s work to think about sociological theories, in order to seek the traces of a Kafkian map through which sociological perspectives can be updated.

Author Biography

Eduardo Moura Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Tem doutorado em Ciências Sociais pela Uerj, com tese sobre o escritor Sándor Márai (2018). É professor adjunto do Departamento de Antropologia do Instituto de Ciências Sociais da Uerj. Em 2023, publicou Alianças cotidianas e ações democráticas: Marcel Mauss, Robert Putnam e as bases dos acordos consensuais e Filmar a Incomunicabilidade e desafiar a representação: o senso- rial na trilogia de Michelangelo Antonioni (no prelo).

References

ADORNO, Theodor. Prismas: Crítica cultural e sociedade. Tradução por Augustin Wernet e Jorge Mattos Brito de Almeida. São Paulo: Ática, 1998.

ARON, Raymond. As etapas do pensamento sociológico. Tradução por Sérgio Bath. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade e ambivalência. Tradução por Marcus Penchel. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 1999.

CAMUS, Albert. O mito de Sísifo. Tradução e apresentação por Mauro Gama. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989.

CARONE, Modesto. O Fausto do século 20. Folha de São Paulo. São Paulo, 22 out. 2000. Caderno Mais! Dis¬ponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs2210200003.htm>. Acesso em: 25 mar. 2023.

CARONE, M. O Realismo em Franz Kafka. Novos Estudos Cebrap. n. 80, março de 2008, p. 197-203.

COLLINS, Randall. Quatro tradições sociológicas. Tradução por Raquel Weiss. Petrópolis: Vozes, 2009.

COSTA LIMA, Luiz. Limites da Voz: Montaigne, Schlegel, Kafka. Rio de Janeiro: Topbooks, 2005.

ECO, Umberto. Obra aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. Tradução por Giovanni Cutolo. São Paulo: Perspectiva, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Tradução por Cíntia Vieira da Silva. Revisão da tradução por Luiz B. L. Orlandi. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. vol. 3. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1996.

FRISBY, David. Sociological Impressionism: a reassessment of Georg Simmel’s theory. New York: Routledge, 1992.

FRISBY, David. Fragments of Modernity. Theories of Modernity in the Work of Simmel, Kracauer, and Ben¬jamin. (Studies in Contemporary German Social Thought), 1986.

HABERMAS, Jürgen. Epílogo: Simmel como intérprete de la época. In: SIMMEL, Georg. Sobre la aventura: Ensayos filosóficos. Tradução por Gustau Muñoz y Salvador. Barcelona: Península, 1998.

ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Tradução por Johannes Kretschmer. São Paulo: Ed. 34, 1996.

KAFKA, Franz. Um Artista da Fome. In: KAFKA, Franz. Essencial. Tradução por Modesto Carone. São Pau¬lo: Penguin Classics/Cia das Letras, 2011. p. 43-58.

KANT, Immanuel. Fundamentação da metafísica dos costumes. Tradução por Paulo Quintela. Lisboa: Edi¬ções 70, 2014.

LUKÁCS, Georg. Realismo crítico hoje. Brasília: Coordenada, 1969.

LUKÁCS, Georg. Pósfácio à memória de G. Simmel. In: SIMMEL, George. Filosofia do amor. Tradução por Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MORAES FILHO, Evaristo de (org.). Simmel – Coleção Grandes Cientistas Sociais. Vários tradutores. São Paulo: Ática, 1983.

RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa 1: a intriga e a narrativa histórica. Tradução por Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

SCHOLLHAMMER, Karl Erik. As práticas de uma língua menor: reflexões sobre um tema de Deleuze e Guat¬tari. Ipotesi, vol. 5, n. 2, jul/dez 2001, Juiz de Fora, Ed. UFJF, p. 59-70.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e representação. Tradução por Jair Barboza. São Paulo: EdUnesp, 2005.

SIMMEL, Georg. Nietzsche & Schopenhauer. Tradução por César Benjamin. Rio de Janeiro: Contraponto, 2011.

SIMMEL, Georg. Sobre la Aventura: Ensayos Filosóficos. Barcelona: enínsula, 1988.

SIMMEL, Georg. Questões Fundamentais de Sociologia. Tradução por Pedro Caldas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

SIMMEL, Georg. A metrópole e a vida Mental. Tradução por Sérgio Marques dos Reis. In: VELHO, Otávio Guilherme (org.). O fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.

SIMMEL, Georg. A ponte e a porta. In: Política e Trabalho. n. 12. Tradução por Susana Maldonado. João Pessoa: UFPB, set. 1996.

SIMMEL, Georg. A asa do vaso. In: SOUZA, Jessé; ÖELZE, Berthold (orgs.). Simmel e a modernidade. Bra¬sília: UnB, 2005b. p. 127

SIMMEL, Georg. Problemas Fundamentales de la Filosofía. Sevilha: Espuela de Plata, 2006.

SIMMEL, Georg. Simmel: Cultura filosófica. Tradução por Lênin Bicudo Bárbara. São Paulo: Editora 34, 2017.

SINGER, Ben. Modernidade, hiperestímulo e o início do sensacionalismo popular. In: CARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa. O cinema e a invenção da vida moderna. Tradução por Regina Thompson. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

SOUZA, Jessé; ÖELZE, Berthold (orgs.). Simmel e a modernidade. 2. ed. Brasília: EdUnb, 2005.

VILLAS BÔAS, Glaucia. A recepção da sociologia alemã no brasil. Rio de Janeiro: Topbooks, 2006.

Published

2023-10-18

How to Cite

Oliveira, E. M. (2023). Kafka, Simmel and the composition lines of a map: Resonances from A Hunger Artist (1922). MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 30(60), 511–524. https://doi.org/10.12957/matraga.2023.74787