“You have breathed the same atom as Gandhi”: an Appraisal System analysis of science popularization strategies on TikTok

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2025.85487

Keywords:

Systemic Functional Linguistics, Appraisal, Scientific Divulgation, TikTok, Pandemic.

Abstract

During the pandemic, social media played an important role in combating misinformation. In the Brazilian context, the profile Fatos Curiosos com Antonio Miranda stands out, created in 2020 by student and tiktoker Antonio Miranda, which mixes creative video editions with subjects from the science area. In this article, we investigated the most liked and commented video from this profile, verifying the discursive strategies adopted to interact with viewers and explain, in an accessible way, supposedly complex content, with a view to popularizing science. The theoretical framework used is the Appraisal System (Martin e White 2005). The results point to the predominance of dialogical contraction, with the erasure of sources, explicit authorial interventions, construction of assertive evaluations and suppression of discordant voices, attenuated by subjective, emotional and suspenseful reactions at the opening and closing of the video, a strategy that seems arouse curiosity and maintain the attention of viewers.

Author Biographies

Flaviane Faria Carvalho, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL)

Professora Adjunta do Curso de Letras da UNIFAL-MG. Mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007) e doutora em Linguística Aplicada pela Univer- sidade de Lisboa (2012). Realizou seu estágio de Pós-Doutorado em Estudos de Linguagens no Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (2024). É membro do Grupo de Pesquisas Linguísticas Descritivas, Teóricas e Aplicadas (GPLin/UNIFAL-MG), do Laboratório de Estudos Críticos do Discurso (LabEC/UnB) e do Grupo de Estudos em Multiletramentos, Leitura e Textos (GEMULTE/UFES).

Denise Ferreira dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG)

Doutoranda em Estudos de Linguagens pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Mi­nas Gerais (Cefet-MG). Mestre em Estudos de Linguagens pelo Cefet-MG. Pós-graduada em Gestão da Comunicação e Marketing Institucional. Possui graduação em Comunicação Social (habilitação em jornalismo) pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Jornalista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG), com experiência em comu­nicação social de órgãos públicos.

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Published

2025-02-26

How to Cite

Faria Carvalho, F., & Ferreira dos Santos, D. (2025). “You have breathed the same atom as Gandhi”: an Appraisal System analysis of science popularization strategies on TikTok. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 32(64), 46–56. https://doi.org/10.12957/matraga.2025.85487

Issue

Section

Linguistic Papers