Show, don’t tell: considerations about the use of scene and summary in non-fiction narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2025.85412

Keywords:

Creative writing, Creative nonfiction, literary theory, Literary journalism

Abstract

Like other genres of literary prose, studies on the production of creative non-fiction have been built around the premise “show, don’t tell”. Today, seen as a dull and obvious rule in creative writing offices, its foundations are found in theses by writers like Anton Chekhov and theorists like Wayne Booth and David Lodge. Due to its evident efficiency, the technique could not avoid being absorbed and naturalized by non-fiction narratives. Using the considerations of these theorists regarding the scene (to show) and the summary (to tell), among other names such as Stephen Koch, Luiz Antonio de Assis Brasil and Noemi Jaffe, this article intends to reiterate the fact that scene and summary are not antagonists, refuting a common belief that summary should be avoided. Using examples of creative nonfiction writers such as Eliane Brum, Lira Neto, Vanessa Barbara, Gay Talese and Susan Orlean, we intend to demonstrate that both forms have the same qualitative power.

Author Biography

Frederico Dollo Linardi, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutor em Escrita Criativa no Programa de Pós-graduação em Letras da PUCRS (bolsa CNPq). Mestre no Programa de Pós-graduação em Letras da PUCRS (área de concentração Escrita Criativa) (bolsa CNPq). Especialista em Jornalismo Literário pela Academia Brasileira de Jor- nalismo Literário – ABJL (2007). É professor convidado do programa de Pós-Graduação em Escrita Criativa e Multiplataformas da Faculdade Novoeste e do Programa de Especialização em Escrita Criativa – a arte da narrativa, da PUCRS.

References

ASSIS BRASIL, Luiz Antonio de. Escrever ficção: um manual de criação literária. [Colaboração de Luís Ro- berto Amabile]. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BARBARA, Vanessa. O livro amarelo do terminal. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

BOOTH, Wayne. Retórica da ficção. Tradução: Maria Teresa H. Guerreiro. Lisboa: Arcádia, 1980.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaina; PORTELLI, Alessandro. Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Ed. da FGV, 2006. p. 183-191

BRUM, Eliane. A vida que ninguém vê. Porto Alegre: Arquipélago, 2006.

BRUM, Eliane. Meus desacontecimentos: a história da minha vida com as palavras. São Paulo: Leya, 2014.

GUTKIND, Lee. What is creative nonfiction? Disponível em: <https://creativenonfiction.org/what-is-cnf/>. Acesso em: 25/06/2024.

GUTKIND, Lee. The art of creative nonfiction: writing and selling the literature of reality. New York: John Wiley, 1997.

JAMESON, Fredric. O segredinho inconfessável da América. In: Revista Serrote n. 13, Instituto Moreira Salles, 2013.

KOCH, Stephen. Oficina de escritores: um manual para a arte da ficção. Tradução: Marcelo Dias Almada. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2008.

LAGE, Nilson. A Reportagem: teoria e técnica e técnica de entrevista e pesquisa jornalística. Rio de Janeiro: Record, 2001.

LEJEUNE, Phillipe. O pacto autobiográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

LIMA, Edvaldo Pereira. Páginas ampliadas: o livro-reportagem como extensão do jornalismo e da literatura. Barueri: Manole, 2008.

LODGE, David. A arte da ficção. Tradução: Guilherme da Silva Braga. Porto Alegre: L&PM, 2017.

LOPATE, Phillip. To show and to tell: the craft of literary nonfiction. New York: Free Press, 2013. LUKEMAN, Noah. The first five pages: a writer’s guide to stay out of rejection. New York: Fireside, 2000. MEDINA, Cremilda. A arte de tecer o presente: narrativa e cotidiano. São Paulo: Summus, 2003.

NETO, Lira. Maysa: só numa multidão de amores. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

ORLEAN, Susan. The American man, age ten. In: The bullfighter checks her makeup. New York: Random House, 2002.

PROSE. Para ler como um escritor. Tradução: Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2008. RICOEUR, Paul. A história, a memória, o esquecimento. Campinas: Editora Unicamp, 2018.

TALESE, Gay. Frank Sinatra está resfriado. In: Fama & Anonimato. Tradução: Luciano Vieira Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

TALESE, Gay. Joe Louis: o rei da meia-idade. In: Fama & Anonimato. Tradução: Luciano Vieira Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

TCHEKHOV, Anton. Sem trama nem final: 99 conselhos de escrita. Tradução: Homero Freitas de Andrade. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

ZINSSER, William. Como escrever bem. Tradução: Bernardo Ajzenberg. São Paulo: Três Estrelas, 2017.

WOLFE, Tom. Radical chique e o Novo Jornalismo. Tradução: José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

Published

2025-02-26

How to Cite

Linardi, F. D. (2025). Show, don’t tell: considerations about the use of scene and summary in non-fiction narratives. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 32(64), 57–69. https://doi.org/10.12957/matraga.2025.85412

Issue

Section

Linguistic Papers