The absolute theatrality in El gaucho insufrible, by Roberto Bolaño

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2025.85117

Keywords:

Gaucho, Roberto Bolaño, Baroque, Cervantes, Borges

Abstract

In this short story, El gaucho insufrible (2003), Roberto Bolaño rewrites the myth of the Argentine gaucho, drawing a unique parallel between Borges and Cervantes by situating his narrative in an Argentina in crisis. In this unique play between the real and the imaginary, the short story makes Borges appear, on the one hand, as an ethical and literary ideal that the main character believes is the only way to get Argentina back to its roots and, little by little, tries to fit that fragile scenario into the standards of a utopian fictional reality; on the other hand, this staging achieves a quixotic stance by inscribing the literary myth in a space and time to which it seems to have never belonged, making the literary ideal replace the real and become a kind of counter reality that highlights the contradictions of historical progress. Starting from a reading of what Bolívar Echeverría (2005) considers the absolute theatricality of the Baroque in modernity, this analysis of Bolaño’s short story develops an ethical and aesthetic reflection on this emancipated representation which, by radicalizing the act of representing, highlights another reality, an alternative way of understanding political, social and historical processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hiago Alves Teixeira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestre em Estudos da Linguagem pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGEL-UFRN). Graduado em Letras – Língua Portuguesa pela Uni- versidade do Estado do Amazonas (UEA). Áreas de interesse e pesquisa: literatura comparada e literatura hispano-americana.

Samuel Anderson De Oliveira Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutor (2013) e mestre (2008) em Estudos da Linguagem pela UFRN. Realizou estágio de pós-doutorado (2019) na Universidade Federal do Ceará. É Professor Associado da UFRN, onde ministra disciplinas na área de literatura espanhola na graduação em Letras-Espanhol e na área de literatura comparada no Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem. Coordena- dor do Grupo de Pesquisa Ponte Literária Hispano-brasileira. É autor dos livros “Gregório de Matos: do Barroco à Antropofagia” (2016) e “Edifício de palavras: Gregório de Matos e seu cor- pus espanhol” (2017). Atualmente, é chefe do DLLEM/UFRN e editor-chefe da Revista Odisseia.

References

AVELAR, Idelber. Alegorias da Derrota: a ficção pós-ditatorial e o trabalho do luto na América Latina. Tra- dução por Saulo Gouveia, revisada pelo autor. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

ADORNO, Theodor. W. Teoria estética. Tradução: Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 2008.

BOLAÑO, Roberto. O gaucho insofrível. Tradução por Joca Reiners Terron. São Paulo: Companhia das Le- tras, 2024. p. 15-44.

BOLAÑO, Roberto. Entre paréntesis: ensayos, artíclos y discursos. Barcelona: Anagrama, 2005.

BORGES, Jorge Luis. Outras inquisições. Tradução por Arrigucci Jr. Davi. São Paulo: Companhia das letras, 2007a.

BORGES, Jorge Luis. Ficções. Tradução por Arrigucci Jr. Davi. São Paulo: Companhia das letras, 2007b.

BORGES, Jorge Luis; GUERRERO, Margarita. El Martín Fierro. In: BORGES, Jorge Luis. Obras completas en colaboracion. Buenos Aires: Emacé Editores, 1997. p. 513-565.

ECHEVERRÍA, Bolívar. Vuelta de siglo. Venezuela: Monte Ávila Editores Latinoamericana, 2017. ECHEVERRÍA, Bolívar. La modernidad de lo barroco. México: Ediciones Era, 2000.

FAVERÓN PATRIAU, Gustavo. El Rehacedor: “El gaucho insufrible” y el ingreso de Bolaño en la tradicion argentina. In: PAZ SOLDÁN, Edmundo; FAVERÓN PATRIAU, Gustavo (Orgs.). Bolaño salvaje. Barcelona: Editorial Candaya, 2008. p. 371-416.

LUDMER, Josefina. Aqui América Latina: uma especulação. Tradução por Rômulo Monte Alto. Belo Hori- zonte: Editora UFMG, 2013.

PIGLIA, Ricardo. Crítica y ficción. Barcelona: Editorial Anagrama, 2001.

Published

2025-02-26

How to Cite

ALVES TEIXEIRA, Hiago; ANDERSON DE OLIVEIRA LIMA, Samuel. The absolute theatrality in El gaucho insufrible, by Roberto Bolaño. MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ), Rio de Janeiro, v. 32, n. 64, p. 155–168, 2025. DOI: 10.12957/matraga.2025.85117. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/85117. Acesso em: 28 jul. 2025.

Issue

Section

Literature Papers