Naturalist tales from the Paraguay War
DOI:
https://doi.org/10.12957/matraga.2024.83119Keywords:
War literature, Paraguayan War, NaturalismAbstract
War is one of the naturalistic themes that was obscured by the centrality attributed to biological determinism in the characterization of the movement. The caricatural vision of a failed and anti-artistic scientific literature significantly obliterated the naturalist corpora produced in Brazil. In them, we find fictions about the Paraguayan War (1864-1870) and military life that bring naturalism in Brazil closer to similar experiences portrayed in French naturalism related to the Franco-Prussian War (1870-1871). The texts approach the conflict from various angles but agree that the situations created by it are absurd. The feeling of horror and disillusionment that marks this literature brings it closer to the “disillusioned naturalism” (Baguley, 1990), whose main strategy was breaking the link with the classic war genre – the epic – as the matrix of the modern novel. These are stories about failed trips and unresolved conflicts that take a critical stance towards wars and militarism. In this work we will test the hypothesis in three Brazilian short stories from the end of the 19th century about the Paraguayan War: “Vampa” (1890), by Oscar Rosas; “Uma noite” (1895), by Machado de Assis; and “Maria sem tempo” (1891), by Domício da Gama.
References
ARAÚJO, Tiago. A identidade nacional brasileira na Guerra do Paraguai (1864-1870). Tese de Doutorado (em História). Brasília: Universidade de Brasília, 2012.
ASSIS, Joaquim Maria Machado de. Uma noite. Revista Brasileira, Rio de Janeiro, tomo IV, out. 1895, p. 321-333.
BAGULEY, David. Naturalist fiction. The entropic vision. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
BARRY, Quintin. Franco-Prussian War 1870-1871: Volume 1. Warwick: Helion and Company, 2011.
BETHELL, Leslie. The Paraguayan war (1864-1870). Londres: Institute of Latin American Studies, 1996.
BORGES, Luís Eduardo Ramos. Vida e obra do escritor Domícia da Gama: um resgate necessário. Tese de Doutorado (em Letras). Assis: UNESP, 1998.
BROCA, Brito. O tema da guerra na literatura brasileira. A Manhã, Rio de Janeiro, 4 set. 1949, p. 1.
CHIAVENATTO, Júlio José. Genocídio americano: a Guerra do Paraguai. São Paulo: Brasiliense, 1995.
DORATIOTO, Francisco. Maldita guerra: nova história da Guerra do Paraguai. São Paulo: Cia das Letras, 2002.
FAUSTO, Boris. História do Brasil. São Paulo: EDUSP, 1995.
FRANCHETTI, Paulo. O primo Basílio e a batalha pelo realismo no Brasil. Convergência Lusíada, n° 21, p. 253-279, 2005.
GAMA, Domício da. Maria sem tempo. In: GAMA, Domício da. Histórias curtas. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1901.
IZECKSOHN, Vitor. Resistência ao recrutamento para o Exército durante as guerras Civil e do Paraguai: Bra¬sil e Estados Unidos na década de 1860. Estudos Históricos, n. 27, p. 84-109, 2001.
MENDES, Leonardo. Pardal Mallet, naturalismo e modernidade no Brasil oitocentista. Revista Graphos, v. 24, n. 2, p. 29-48, 2022.
MENDES, Leonardo. O retrato do imperador: negociação, sexualidade e romance naturalista no Brasil. Por¬to Alegre: Editora da PUC-RS, 2000.
MENDES, Leonardo; CATHARINA, Pedro Paulo. Le naturalisme brésilien au pluriel. Revue Brésil(s) [En ligne], n. 15, p. 1-22, 2019.
MURICY, José Candido de Andrade. Panorama do movimento simbolista brasileiro. Rio de Janeiro: Depar¬tamento de Imprensa Nacional, 1952.
PEREGRINO, Umberto. A Guerra do Paraguai na obra de Machado de Assis. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 1969.
POMER, León. A Guerra do Paraguai: a grande tragédia rioplatense. São Paulo: Global, 1981.
RIPPOL, Roger. Guerre. In: BECKER, Colette; DUFIEF, Pierre-Jean. Dictionnaire des Naturalismes. Paris: Honoré-Champion, p. 477-480, 2017.
RODRIGUES, Marcelo Santos. Os (In)voluntários da Pátria na Guerra do Paraguai. Dissertação de Mestra¬do (em História). Salvador: UFBA, 2001.
ROMERO, Sílvio. História da literatura brasileira. 5 ed. Rio de Janeiro: JoséOlympio, 1954. t.5.
ROSAS, Oscar. Resposta a Sancho Pança. Cidade do Rio, Rio de Janeiro, 11 out. 1890a, p. 1.
ROSAS, Oscar. Vampa. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, 27 jul. 1890b, p. 1.
SALLES, Ricardo. Guerra do Paraguai: escravidão e cidadania na formação do exército. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
SALLES, Ricardo. Guerra do Paraguai: memórias e imagens. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional, 2003.
SANDANELLO, Franco Baptista. Domício da Gama e o impressionismo literário no Brasil. São Luís: EDU¬FMA, 2017.
SEREZA, Haroldo Ceravolo. O naturalismo e o naturalismo no Brasil. Questões de forma, classe, raça e gênero no romance brasileiro do século 19. São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2022.
SILVA, Leonardo de Oliveira. As armas do Império: Guerra do Paraguai, literatura do Brasil. Dissertação de Mestrado (em Letras). São Paulo: Universidade de São Paulo, 2014.
SOARES, Iaponan. Panorama do conto catarinense. Porto Alegre: Editora Movimento, 1974.
SOARES, Iaponan. A poesia de Oscar Rosas. Porto Alegre: Editora Movimento, 1972.
TAUNAY, Alfred d’Escragnolle. A retirada da Laguna. Rio de Janeiro: Tipografia Americana, 1874.
URIARTE, Javier. The desertmakers: travel, war and the state in Latin America. New York: Routledge, 2020.
VERÍSSIMO, José. Os contos do Sr. Domício da Gama. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 9 set. 1901, p. 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authorization
Matraga – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ is authorized to publish the article submitted here, if it is accepted for online publication. It is attested that the contribution is original, that it is not being submitted to another publisher for publication, and that this statement is the expression of truth.
The works published in Matraga's virtual space – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ will be automatically transferred, and your copyright is reserved to Matraga. Its reproduction, in whole or in part, is conditional on the citation of the authors and the data of the publication.

Matraga uses license Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International.