Mentoring in teacher training: negotiating meanings in Practice as a Curricular Component (PCC)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2024.80467

Keywords:

Local Creativity, Decoloniality, Critical Interculturality, Mentoring

Abstract

The aim of this article is to revisit the proposal for mentoring in initial teacher training with a view to encoura­ging local creativity as a contingent and dynamic in-between space for negotiating meanings between local conditions and global demands (NUNES, 2022). In order to investigate how a mentoring programme contribu­tes to the perception of this in-between space and the value of local practices, field trip activities were propo­sed in a course focused on Practice as Curricular Component (PCC). As theoretical support, the psychology of creativity, humanistic psychology, the premises of pedagogical agency in Kumaravadivelu’s (2012) KARDS model are interwoven, as well as studies on the role of mentoring in the initial training of teachers, including decolonial and intercultural perspectives. The results of this process are compared with the panorama of the thesis, taking into account the scope of the mentoring proposal, the time and availability to carry it out in the discipline. The analysis of the results reveals the emergence of dialogical spaces of negotiation and creation for pedagogical practice, as well as the need to address the discomfort caused by the displacement of critical and decolonial perspectives.

Author Biography

Elaine Roschel Nunes, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

É doutora em Língua e Literatura Alemã pela Universidade de São Paulo (2021), com doutorado sanduíche (bolsa CAPES-Print – USP) na Universidade de Augsburg (Alemanha). Ganhadora do Prêmio “Luiz Antônio Marcuschi” de Teses e Dissertações da Anpoll de 2023. Atualmente, desenvolve pesquisas nas áreas de Formação de professoras/es de línguas, Educação Linguística e Mentoria. É professora do Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

BALLESTRIN, Luciana. (2013). América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira De Ciência Política, (11), 89-117. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004>. Acesso em: 29 nov.2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP n° 2 de 19 de fevereiro de 2002, 04 de março de 2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=159251-rcp002-02&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 27 nov. 2023.

CANDAU, Vera. M. F; RUSSO, Kelly. Interculturalidade e Educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 10, n. 29, p. 151-169, jul. 2010. ISSN 1981-416X. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/3076>. Acesso em: 21 abr. 2021.

CSIKSZENTMIHALYI, M. Teoria do Flow, pesquisa e aplicações. Tradução: Marina Gomes. ComCiência, n. 161, set. 2014a. Disponível em: <http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542014000700010&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 30 nov. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra. 17ª edição. 1987.

FÜHRER, F.-M.; CRAMER, C. Mentoring und Coaching in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In: CRA¬MER, C.; König, Johannes; Rothland, Martin; Blömeke, Sigrid (Hrsg.). Handbuch Lehrerinnen- und Lehrer¬bildung. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, 2020a. S. 748-755. Disponível em: <http://doi.org/10.35468/hblb2020-091>. Acesso em: 10 jul. 2023.

GUARANI, Jerá. Para nós, o futuro é indígena. In: MOULIN et al. (org). Habitar o antropoceno. BDMG Cul¬tural, Cosmópolis, 2022. Disponível em: <https://bdmgcultural.mg.gov.br/wp/wp-content/uploads/2022/02/bdmg-cultural-livro.pdf>. Acesso em: 30 nov. 2023.

KUMARAVADIVELU, B. Language Teacher Education for a Global Society: A Modular Model for Kno¬wing, Analyzing, Recognizing, Doing, and Seeing. New York: Routledge, 2012.

MIGNOLO, W. Desafios decoloniais hoje. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, v. 1, n. 1, p. 12-32, 2017a. Disponível em: <http://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/772>. Acesso em: 18 jul. 2021.

MOHR, A.; WIELEWICKI, H. de G. Prática como componente curricular: que novidade é essa 15 anos depois? Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017.

NUNES, E. C. R. Entre “becos sem saídas” e o “pulo do gato”: Criatividade Local e mentoria na formação inicial de professores de alemão no Brasil. Tese (Doutorado em Língua e Literatura Alemã) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. http://doi.org/10.11606/T.8.2021.tde-11032022-212301. Acesso em: 30 nov. 2023.

PEREIRA, B.; MOHR, A. Origem e contornos da prática como componente curricular. In: MOHR, A.; WIELEWICKI, H. de G. (Orgs.) Prática como componente curricular: que novidade éessa 15 anos depois? 1. ed. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017, p. 19-38.

PUH, M.; NUNES, E. C. R. Os entrelugares e o futuro aberto da formação e atuação docente em língua ale¬mã na luta contra o latifúndio linguístico. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14201, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14201. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14201>. Acesso em: 2 dez. 2023.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Ciudad Autóno¬ma de Buenos Aires, Argentina: Clacso, 2005a. p. 107-30.

ROGERS, C. R. Liberdade para aprender. Tradução: Edgard de Godói da Mata Machado e Márcio Paulo de Andrade. Belo Horizonte: Interlivros, 1975.

ROGERS, C. R. Tornar-se pessoa. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

ROGERS, C. R.; ROSENBERG, R. L. A pessoa como centro. São Paulo: EPU, 1977.

WALSH, Catherine. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, Vera Maria Ferrão. (Org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.

Published

2024-01-27

How to Cite

Roschel Nunes, E. (2024). Mentoring in teacher training: negotiating meanings in Practice as a Curricular Component (PCC). MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 31(61), 102–114. https://doi.org/10.12957/matraga.2024.80467

Issue

Section

Linguistic Papers