Mentoring in teacher training: negotiating meanings in Practice as a Curricular Component (PCC)
DOI:
https://doi.org/10.12957/matraga.2024.80467Keywords:
Local Creativity, Decoloniality, Critical Interculturality, MentoringAbstract
The aim of this article is to revisit the proposal for mentoring in initial teacher training with a view to encouraging local creativity as a contingent and dynamic in-between space for negotiating meanings between local conditions and global demands (NUNES, 2022). In order to investigate how a mentoring programme contributes to the perception of this in-between space and the value of local practices, field trip activities were proposed in a course focused on Practice as Curricular Component (PCC). As theoretical support, the psychology of creativity, humanistic psychology, the premises of pedagogical agency in Kumaravadivelu’s (2012) KARDS model are interwoven, as well as studies on the role of mentoring in the initial training of teachers, including decolonial and intercultural perspectives. The results of this process are compared with the panorama of the thesis, taking into account the scope of the mentoring proposal, the time and availability to carry it out in the discipline. The analysis of the results reveals the emergence of dialogical spaces of negotiation and creation for pedagogical practice, as well as the need to address the discomfort caused by the displacement of critical and decolonial perspectives.
References
BALLESTRIN, Luciana. (2013). América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira De Ciência Política, (11), 89-117. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004>. Acesso em: 29 nov.2023.
BRASIL. Resolução CNE/CP n° 2 de 19 de fevereiro de 2002, 04 de março de 2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=159251-rcp002-02&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 27 nov. 2023.
CANDAU, Vera. M. F; RUSSO, Kelly. Interculturalidade e Educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 10, n. 29, p. 151-169, jul. 2010. ISSN 1981-416X. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/3076>. Acesso em: 21 abr. 2021.
CSIKSZENTMIHALYI, M. Teoria do Flow, pesquisa e aplicações. Tradução: Marina Gomes. ComCiência, n. 161, set. 2014a. Disponível em: <http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542014000700010&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 30 nov. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra. 17ª edição. 1987.
FÜHRER, F.-M.; CRAMER, C. Mentoring und Coaching in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In: CRA¬MER, C.; König, Johannes; Rothland, Martin; Blömeke, Sigrid (Hrsg.). Handbuch Lehrerinnen- und Lehrer¬bildung. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, 2020a. S. 748-755. Disponível em: <http://doi.org/10.35468/hblb2020-091>. Acesso em: 10 jul. 2023.
GUARANI, Jerá. Para nós, o futuro é indígena. In: MOULIN et al. (org). Habitar o antropoceno. BDMG Cul¬tural, Cosmópolis, 2022. Disponível em: <https://bdmgcultural.mg.gov.br/wp/wp-content/uploads/2022/02/bdmg-cultural-livro.pdf>. Acesso em: 30 nov. 2023.
KUMARAVADIVELU, B. Language Teacher Education for a Global Society: A Modular Model for Kno¬wing, Analyzing, Recognizing, Doing, and Seeing. New York: Routledge, 2012.
MIGNOLO, W. Desafios decoloniais hoje. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, v. 1, n. 1, p. 12-32, 2017a. Disponível em: <http://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/772>. Acesso em: 18 jul. 2021.
MOHR, A.; WIELEWICKI, H. de G. Prática como componente curricular: que novidade é essa 15 anos depois? Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017.
NUNES, E. C. R. Entre “becos sem saídas” e o “pulo do gato”: Criatividade Local e mentoria na formação inicial de professores de alemão no Brasil. Tese (Doutorado em Língua e Literatura Alemã) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. http://doi.org/10.11606/T.8.2021.tde-11032022-212301. Acesso em: 30 nov. 2023.
PEREIRA, B.; MOHR, A. Origem e contornos da prática como componente curricular. In: MOHR, A.; WIELEWICKI, H. de G. (Orgs.) Prática como componente curricular: que novidade éessa 15 anos depois? 1. ed. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017, p. 19-38.
PUH, M.; NUNES, E. C. R. Os entrelugares e o futuro aberto da formação e atuação docente em língua ale¬mã na luta contra o latifúndio linguístico. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14201, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14201. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14201>. Acesso em: 2 dez. 2023.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Ciudad Autóno¬ma de Buenos Aires, Argentina: Clacso, 2005a. p. 107-30.
ROGERS, C. R. Liberdade para aprender. Tradução: Edgard de Godói da Mata Machado e Márcio Paulo de Andrade. Belo Horizonte: Interlivros, 1975.
ROGERS, C. R. Tornar-se pessoa. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
ROGERS, C. R.; ROSENBERG, R. L. A pessoa como centro. São Paulo: EPU, 1977.
WALSH, Catherine. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, Vera Maria Ferrão. (Org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authorization
Matraga – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ is authorized to publish the article submitted here, if it is accepted for online publication. It is attested that the contribution is original, that it is not being submitted to another publisher for publication, and that this statement is the expression of truth.
The works published in Matraga's virtual space – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ will be automatically transferred, and your copyright is reserved to Matraga. Its reproduction, in whole or in part, is conditional on the citation of the authors and the data of the publication.

Matraga uses license Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International.