Podcast as a digital-discursive genre: history, uses and current definitions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2024.77272

Keywords:

ItemNet, Podcast, Discursive genre, Digital genre

Abstract

This text constitutes a study on the podcast, defined by Rezende (2007, p. 2) as a “system for producing and disseminating sound content over the internet”. Despite wide access, we observed that there is a scarcity of literature on the subject. The podcast is a constant presence in different areas of our daily lives, and its great versatility makes its definition quite complex. Therefore, a taxonomic proposal regarding its use is necessary. Based on the classification of Carvalho, Aguiar and Marciel (2009), as well as research by Uchôa (2010), Jesus (2014) and Cardoso (2021), who explored the integration of podcasts into pedagogical practices and in Oliveira (2018), which focused on the journalistic scope, we sought to establish a new taxonomy that encompasses relevant aspects to understanding the podcast. As a result, we expanded and created twelve categories, considering both the functional and formal aspects of their composition. So, even though the podcast is a versatile and dynamic genre, and even though it opts for audio as its main medium, it is not constructed randomly. Furthermore, a podcast is developed based on patterns that are responsible for its materialization. Therefore, based on Bakhtin’s (2006 [1952-1953]) approach and Marcuschi’s (2008) research, we can state that the podcast is configured as a genre, admitted as an “ItemNet” (MATOS, 2020; 2022) of support.

Author Biographies

Raissa Goncalves de Andrade Moreira, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Linguística pela Universidade Federal da Pa­raíba, atuando na linha de pesquisa Diversidade e mudança linguística. É integrante do Grupo de Pesquisa Teorias Linguísticas de base (TLB), cadastrado no CNPq. Também é membro do projeto de pesquisa FVNexA em prol do ensino de conteúdos linguísticos em tempos de pande­mia. Mestre em Linguística pelo programa de Pós-graduação em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB/2019); graduada em Letras Língua Portuguesa pela Universidade Fe­deral de Campina Grande (UFCG/2015). Recentemente vem desenvolvendo pesquisas, tendo como suporte a perspectiva da linguística funcional clássica.

Denilson Pereira de Matos, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal Fluminense/UFF (2008); Mes­trado em Estudos da Linguagem (L. Portuguesa e Linguística) pela Pontifícia Universidade Ca­tólica – PUC/RJ (2003); Especialista em L. Portuguesa UERJ (2000) e em EaD pelo SENAC (2010). Graduação em Letras Bacharelado e Licenciatura Português/Literaturas – UERJ (1995 e 1997). Atualmente é Professor associado na Universidade Federal da Paraíba/UFPB, docente permanente do PROLING: Programa de Pós-Graduação em Linguística e do Programa de Mes­trado Profissional em Linguística e Ensino – MPLE. Coordenador do curso Lato Sensu PRPG/ UFPB: CLELP: Ciências da Linguagem com ênfase no Ensino de Língua Portuguesa. CLEaD: Ciências da Linguagem com ênfase na EaD. Líder do Grupo de Pesquisa Teorias Linguísticas de Base – TLB (UFPB/CNPq).

Ercilene Azevedo Silva Pessoa, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutoranda em Linguística e Mestra em Linguística – PROLING/UFPB (2014). Especialização em Educação de Jovens e Adultos – UFPB (2013). Especialização em Ciências da Linguagem com ênfase em EaD – UFPB (2012). Graduação em Letras – UFPB (2011) e graduação em Geo­grafia pela Faculdade de Formação de Professores de Goiana-PE (1998). Especialização em O Ensino da Geografia no Contexto Ambiental (FFPG – 1999). Professora de Língua Portuguesa na rede estadual – SEC PB e na rede municipal – PMJP, atuando no Ensino Fundamental e Médio. Atuou como Coordenadora do Polo de Apoio Presencial de Pitimbu/PB – UAB/UFPB Virtual e na função de Assistente à Docência no Polo de Apoio Presencial de Conde/PB – UAB/ UFPB/Virtual. É tutora pela UFPB Virtual em cursos de graduação. Atualmente, integra o grupo de pesquisa TLB: Teorias Linguísticas de Base/CNPq/UFPB.

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Published

2024-01-27

How to Cite

Moreira, R. G. de A., Matos, D. P. de, & Pessoa, E. A. S. (2024). Podcast as a digital-discursive genre: history, uses and current definitions. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 31(61), 55–74. https://doi.org/10.12957/matraga.2024.77272

Issue

Section

Linguistic Papers