The unknown Modernism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2022.66200

Keywords:

Modernism, Mário Peixoto, Extractivism, Melancholy, Decadence.

Abstract

There has been a recurrent commomplace in presenting a supposed intellectual isolation of Mário Peixoto and Limite (1931) at the history of cinema, even at Brazilian cultural history. I would like to challenge these two statements and argue in favor of an approach that considers Limite differently from an experimental tradition as well as a cartography of an intellectual and affective net to which Mário Peixoto has belonged considering a reading of Mário Peixoto’s journals and seventy testimonies of his relatives, friends and contemporaries that can be found at Mário Peixoto Archive in Rio de Janeiro. The testimonies have around one thousand and five hundred pages. I believe that this unpublished material can expand the knowledge not only of Mário Peixoto and his oeuvre but of the cultural history and the intellectual scene of Rio de Janeiro especially by 1930s. Still I want to propose another Modernism in which extractivism, especially closer to the “long decadence” of gold in Minas Gerais, and mainly to the decline of coffee plantations of Paraiba Valley is central to create a historical, aristocratic and critical sensibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denilson Lopes, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

É Doutor em Sociologia pela UNB (1997) e fez estágio pós-doutoral na New York University (2006). Atualmente é professor titular na Escola de Comunicação da UFRJ e Coordenador da área de Comunicação na FAPERJ. Foi coordenador do Programa de Pós-Graduação em Co- municação e Cultura da UFRJ, professor visitante na Universidade de Leiden, coordenador do Programa de Pós-graduação em Comunicação da UNB, presidente da Associação Brasileira de Estudos de Homocultura e da Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e do Audiovisual, pesquisador visitante dos Deptos. de Estudos Latino-americanos da Columbia University, de Literatura Comparada na Universidade de Montreal e no Centro de estudos latino-americanos e caribenhos da New York University. Dentre publicações nacionais e internacionais, é autor de Mário Peixoto antes e depois de limite e Afetos, experiências e encontros com filmes brasileiros contemporâneos.

Published

2022-11-08

How to Cite

LOPES, Denilson. The unknown Modernism. MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ), Rio de Janeiro, v. 29, n. 57, p. 485–498, 2022. DOI: 10.12957/matraga.2022.66200. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/66200. Acesso em: 27 may. 2025.