The Common National Curriculum Base and teaching of readingwriting in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2022.64563

Keywords:

Early Childhood Education, Literacy, Alphabetical Writing System, reading and writing, BNCC.

Abstract

This study investigates how BNCC – Early Childhood Education deals with the acquisition of the Alphabetical Writing System in this teaching stage. For this purpose, two theoretical trends are considered in the discussion of the subject, which grasp the process of writing appropriation from different perspectives – identified, in this work, as systematist and non-systematist. We intended to identify in which theoretical views or pedagogical trend BNCC stands upon, to verify the Learning and Development Objectives proposed in the BNCC’s “Listening, speaking, thinking and imagination” Field of Experience, which is the one that directly focuses on the theme of writing. Among the results, it is pointed out that BNCC comprehends that Early Childhood Education is responsible for introducing knowledge related to the writing system, although in a mitigated way, and, at the same time, contradictorily, for incorporating the perspectives of multiple languages and non-directive work.

Author Biographies

Ádma Sarmento Guimarães, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)

É Graduada em Pedagogia – Universidade Federal do Oeste do Pará. Professora de Educação Infantil. Pesquisadora do Gepei – Grupo de estudos e pesquisas em Educação Infantil – Iced/Ufopa. Publicou o capítulo Representação de professores sobre a inclusão de crianças pequenas com necessidades educacionais especiais em Santarém-PA no livro Pedagogia: leituras e vivências na formação, de H. Calixto e M. L. Colares, além de trabalhos em anais de eventos.

Luiz Percival Leme Britto, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)

É Doutor em Linguística pelo IEL-Unicamp. É Professor da Universidade Federal do Oeste do Pará, atuando nos cursos de graduação de Pedagogia e Letras e nos programas de mestrado Profissionalizante em Letras - Profletras e de Pós-graduação em Educação, do qual é o atual coordenador. Lidera o LELIT - Grupo de estudo, pesquisa e intervenção em leitura, escrita e Literatura na escola. Trabalha principalmente com Leitura, Ensino da Língua Portuguesa em nível Fundamental e Médio e Educação Superior e Norma e variação linguística.

Odavilma Calado Pompermaier, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)

Possui graduação em Pedagogia e Especialização em Docência na Educação Infantil pela Universidade Federal do Oeste do Pará, e mestrado em Educação PPGE- Universidade Federal do Oeste do Pará. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas na Educação Infantil – GEPEI e do Grupo de estudos e pesquisas em Educação Infantil – Iced/Ufopa.

Sinara Almeida da Costa, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)

É Doutora em Educação pelo PPGE-UFC. É Professora do PPGE- Universidade Federal do Oeste do Pará. Líder do Grupo de estudos e pesquisas em Educação Infantil – Iced/Ufopa. Tem experiência nos seguintes temas: qualidade na Educação Infantil, o cotidiano da Educação Infantil, formação de professores da Educação Infantil e interações estabelecidas entre o professor de Educação Infantil e as crianças.

Published

2022-03-17

How to Cite

Guimarães, Ádma S., Britto, L. P. L., Pompermaier, O. C., & Costa, S. A. da. (2022). The Common National Curriculum Base and teaching of readingwriting in early childhood education. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 29(55), 29–42. https://doi.org/10.12957/matraga.2022.64563

Issue

Section

Linguistic Papers