Cognitive construction grammar and foreign language teaching: a proposal for teaching English dative alternation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2022.63844

Keywords:

Cognitive Construction Grammar, Foreign Language Teaching, Dative Alternation, Functionalcognitive Linguistics

Abstract

This article seeks to contribute with the application of theoretical studies of Cognitive Construction Grammar (CCG) – one of the functionalist strands of Construction Grammar – to foreign language teaching. In order to achieve that, the article reports an experiment whose goal was evaluating the possibility of combining the analytical mechanisms of CCG to the theoretical fundamentals that characterize communicative approaches of foreign language teaching. Specifically, the experiment compared the effectiveness of two types of didactic approaches to English dative alternation: on the one hand, a traditional approach (non-dialogic and expository) associated with a constructionist treatment of the grammatical topic; on the other hand, a communicative approach (dialogic and learner-centered), also associated with a treatment based on CCG. The results (i) suggest that the adoption of a cognitivist and constructionist perspective is perfectly feasible with the use of a communicative approach in language teaching and (ii) indicate that this combination can be relevant since it provides improvements in student performance in more spontaneous communicative tasks.

Author Biographies

Maria Clara Pimenta Camelo dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Graduada em Licenciatura em Letras com habilitação em Português e Inglês pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É membro do Laboratório de Pesquisas em Linguística Cognitiva, coordenado pela professora Lilian Ferrari. Foi orientada em Iniciação Científica pelo professor Diogo Pinheiro, tendo como enfoque a Gramática de Construções Baseada no Uso e semiprodutividade construcional. Atualmente, pesquisa a aplicação dos estudos de Linguística Cognitiva e de Gramática de Construções Baseada no Uso no ensino de língua estrangeira.

Diogo Pinheiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Tem doutorado em Linguística e mestrado em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É Professor Adjunto da UFRJ, onde atua em cursos de graduação (Letras e Fonoaudiologia) e no Programa de Pós-graduação em Linguística. Com atuação voltada para as áreas de Gramática de Construções e Linguística Cognitiva, interessa-se principalmente pelos seguintes temas: (1) a produtividade parcial das construções gramaticais; (2) as relações entre construções em uma rede construcional; (3) a relação entre semântica cognitiva (construal, ponto de vista, esquemas imagéticos, imagética convencional, espaços mentais, etc.) e Gramática de Construções; e (4) a representação mental do conhecimento construcional. 

Published

2022-07-08

How to Cite

Santos, M. C. P. C. dos, & Pinheiro, D. (2022). Cognitive construction grammar and foreign language teaching: a proposal for teaching English dative alternation. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 29(56), 394–411. https://doi.org/10.12957/matraga.2022.63844