Phases of interaction in shared reading between teachers and students based on the analysis of speech functions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2022.63754

Keywords:

Systemic-Functional Linguistics, Interpersonal metafunction, Sydney School Genres Pedagogy, Shared readin, Interaction phases

Abstract

The objective of the research is to identify phases of interaction between teachers and elementary school students during the execution of detailed reading activities and to analyze their role in the negotiation of meanings in the pedagogical discourse. The activities are based on the Sydney School Genres Pedagogy, whose teaching methodology is designed as the Teaching and Learning Cycle (CEA) (ROSE; MARTIN, 2012) and whose theoretical assumptions are based on Systemic-Functional Linguistics (LSF). The corpus consists of speech sequences by two mediators and a group of 6th and 7th grade students, during an extension action of the Ateliê de Textos project (FUZER, 2016) in a public school in Santa Maria, RS, in 2019. The speeches were videotaped, transcribed and analyzed according to the research procedures of Gerhardt (2018). The occurrences of speech functions were analyzed based on lexical-grammatical realizations and respective reactions (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014) and phases of interaction in shared reading were identified (ROSE; MARTIN, 2012). The results showed the Question as the most used speech function by the interaction participants, followed by Command, used mainly by the professors through a grammatical metaphor. The preparation and elaboration phases, used by the teachers, allowed the students to respond adequately to what was requested, although the use of the elaboration phase did not occur by the students. Thus, the importance of prior planning by teachers of how to conduct the Questions in class is verified, so that students can use the elaboration during shared reading.

Author Biographies

João Baptista Favero Marques, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciando em Letras Português e Literaturas de Língua Portuguesa na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente, é professor de Língua Portuguesa do Pré-Universitário Popular Alternativa e participante do Grupo de Estudos em Linguística Sistêmico-Funcional, onde desenvolve atividades de pesquisa.

Cristiane Fuzer, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Letras, com Mestrado e Doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e Pós-Doutorado em Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP). Realizou Estágio de Doutorado na Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (FLUL), em Portugal. Atuou como professora de língua portuguesa na rede pública estadual do Rio Grande do Sul, no Centro Universitário Franciscano (UNIFRA), na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS) e na Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atualmente é Professora Associada no Departamento de Letras Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). É Vice-Diretora do Centro de Artes e Letras (CAL). Desenvolve pesquisas em Linguística Sistêmico-Funcional, abordando principalmente os seguintes temas: ensino de leitura e produção textual, gêneros textuais e Linguística Sistêmico-Funcional, linguagem e representação. É coordenadora do projeto de extensão Ateliê de Textos na UFSM, que foi contemplado com o Prêmio RBS de Educação em 2013. Sistematizou uma metodologia de formação inicial de professores de produção textual, contemplada com o Prêmio Professor Rubens Murilo Marques, pela Fundação Carlos Chagas, em 2017.

Carla Carine Gerhardt, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Licenciatura em Letras - Português e Literaturas da Língua Portuguesa pela UFSM. Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Estrangeiras pela Uninter. Mestre em Letras - concentração em Estudos Linguísticos, pela UFSM. Atualmente é Doutoranda em Linguística pela UFSM, professora substituta de Língua Portuguesa e Literatura no Instituto Federal do Rio Grande do Sul - Campus Bento Gonçalves, tutora à distância do curso de Letras Ead da UFSM e revisora de linguagem da revista Kinesis da UFSM. Foi professora de Língua Portuguesa na Faculdade SOBRESP e no Colégio Energy SM, profesora de Substituta Linguística do Departamento de Letras Clássicas e Linguística da UFSM, e professora de Língua Alemã no curso de línguas Up Idiomas SM e no curso de línguas Wizard SM. Autora de planos de aula pautados na BNCC, pela Revista Nova Escola. Realizou intercâmbio na Alemanha, em 2017, como aluna de curso de alemão Winterkurs pelo DAAD. Tem experiência na área de ensino e aprendizagem de língua materna, produção de material didático para a disciplina de Língua Portuguesa e produção textual em Língua Portuguesa, com ênfase na Linguística Sistêmico-Funcional, atuando principalmente com os seguintes temas: Gramática Sistêmico-Funcional, Pedagogia de Gêneros da LSF, Língua Portuguesa, Produção Textual e Estórias.

Published

2022-07-08

How to Cite

Marques, J. B. F., Fuzer, C., & Gerhardt, C. C. (2022). Phases of interaction in shared reading between teachers and students based on the analysis of speech functions. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 29(56), 267–284. https://doi.org/10.12957/matraga.2022.63754