Change-point analysis in second language development: a study on Voice Onset Time production by Brazilian learners of English

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2022.61409

Keywords:

Complex dynamic systems, second language development, voice onset time, change-point analysis.

Abstract

This study is based on the premises of Complex Dynamic Systems Theory (CDST) and presents a process­-oriented analysis (LOWIE; VERSPOOR, 2015; 2019) of the development of the English-L2 positive Voice On­set Time (VOT) pattern, considering the individual trajectories of five native speakers of Brazilian Portuguese during the period of 12 weeks, with weekly data collection points. Between weeks 4 and 9, a pedagogical intervention was conducted through six classes of explicit instruction on phonetic-phonological aspects of the English language. Change-point analyses (TAYLOR, 2000) indicated phase changes in language develop­ment with increasing VOT values, providing theoretical and empirical material that contributes to the view of language as a CDS.

Author Biographies

Laura Castilhos Schereschewsky, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) / CAPES

É Mestre em Letras na área de Psicolinguística pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com bolsa de mestrado concedida pela CAPES. Formou-se Bacharela em Letras, com ênfase em Português e Inglês, em 2018, pela UFRGS. Foi Bolsista de Iniciação Científica na área de Aquisição Fonético-Fonológica de Língua Estrangeira.

Ubiratã Kickhöfel Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) / CNPq

Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Letras e do Departamento de Línguas Modernas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bolsista de Produtividade do CNPq. Professor Convidado (“Docente Invitado”) do Programa de Doutorado em Letras da Universidad Nacional de Mar del Plata - Argentina. É coordenador da comissão científica da área de Fonologia da ABRALIN (2020-presente). Foi coordenador do GT de Fonética e Fonologia da ANPOLL (biênio 2016-2018).

Published

2022-03-17

How to Cite

Schereschewsky, L. C., & Alves, U. K. (2022). Change-point analysis in second language development: a study on Voice Onset Time production by Brazilian learners of English. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 29(55), 57–76. https://doi.org/10.12957/matraga.2022.61409

Issue

Section

Linguistic Papers