Balzac between realisms: reading The Unknown Masterpiece (1831) according to Rancière

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2021.58759

Keywords:

Realism, Aesthetic Revolution, Balzac, Distribution of the sensible, Modern Literature.

Abstract

This paper understands Realism’s uniqueness as part of modern literature and as detached from the alleged imperative to represent reality - criticized by avant-garde movements and artistic theories of the 20th century. Therefore, we begin by contrasting Auerbach’s reading of Stendhal with the classical logic of decorum - as it prescribes the observance of certain topoi that retain stability even when discursive genres are mixed. Thus, the novelty that erupts in the realistic discourse consists in an “aesthetic revolution” (RANCIÈRE 2009a), in other words, the implosion of a hierarchic order of the representation, in which the “real” intermingles with the literary narrative without depending on any topoi. Such de-hierarchization made possible by the aesthetic regime is the glory of anything or anyone, through its discourse the infamous man (FOUCAULT, 1998) can speak and feel like the classical kings of the tragedy, and the most anodyne detail can convey the opus’ meaning. So, we propose an analysis of Balzac’s novella the The Unknown Masterpiece (1831) as an accentuated representative index of the avant-garde’s risks and excesses, as well as of the infamous life that the realistic account seeks to represent.

Author Biographies

Maurício Chamarelli Gutierrez, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

É Professor da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. É Mestre (2010) e Doutor (2015) em Ciência da Literatura (Poética) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, com a tese intitulada Notas a um plano contemporâneo. Concluiu estágio pós-doutoral (2017) em Estudos Literários pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Atuou como professor pelas três referidas universidades, publicou diversos artigos, ensaios e resenhas sobre poesia contemporânea e ou- tros temas, sempre trabalhando na interface entre a literatura, a filosofia e a política. Atualmente se dedica a estudos de estética e literatura moderna.

Lucas Bento Pugliesi, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

É doutorando em Ciências da Literatura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, detendo-se sobre as relações entre teologia, política e poética no século XVII. É Mestre em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo, com a dissertação Um esforço contra o futuro: poética e política nos periódicos da Faculdade de Direito do Largo São Francisco 1845-1855, e Graduado em Letras também pela USP. Foi Professor Substituto de Teoria Literária (2017- 2018) na UFRJ e na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2019). Foi bolsista da Fundação Casa de Rui Barbosa (2018-2019) e do Instituto de Estudos Brasileiros (2015-2016) atuando na área de acer- vos literários.

Published

2021-10-12

How to Cite

Gutierrez, M. C., & Pugliesi, L. B. (2021). Balzac between realisms: reading The Unknown Masterpiece (1831) according to Rancière. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 28(54), 474–485. https://doi.org/10.12957/matraga.2021.58759