English Language at Hand: Online english practice in times of social distancing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2021.56893

Keywords:

Transdisciplinarity, Complexity, English language teaching-learning, M-learning.

Abstract

The COVID-19 pandemic has emphasized the urgency, which could already be found in face-to-face school settings, for the development of teaching activities and practices with fruitful teaching-learning strategies for a new, exclusively virtual educational environment. It has also highlighted the importance that teaching practices reflect the needs of contemporaneity for an in vivo knowledge construction (NICOLESCU, 2013), which is fluid, adaptable, ever-changing. In addition, it has brought the need for teaching practices to deal with aspects of life that are sometimes excluded from the educational environment, such as uncertainty and unpredictability (MORIN, 2015). Taking such context into account, we carried out the research presented herein, which was interpreted in light of the complex hermeneutical-phenomenological approach (FREIRE, 2017). The teaching-learning experience that is the object of this research was developed by articulating elements of m-learning (SACCOL et al., 2011), complexity (MORIN, 2015), and transdisciplinarity (NICOLESCU, 2013). It was carried out for two weeks on the virtual environment of WhatsApp with seven adult learners of different proficiency levels.

Author Biographies

Marina Borges Muriana, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

É professora de língua inglesa, gestora de escola de idiomas e doutoranda (Bolsista CNPq/ PU­C-SP) na linha de Linguagem e Tecnologia. É mestre pelo Programa de Estudos Pós Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com pesquisa em elaboração de material didático para ensino de língua inglesa. É mem­bro do Grupo de Pesquisa sobre a Abordagem Hermenêutico-Fenomenológica e Complexidade desde 2016. Possui bacharelado em Letras Português-Inglês e licenciatura em ambas as línguas pela Universidade de São Paulo (USP). Tem experiência com coordenação pedagógica, tradu­ção, desenvolvimento docente, elaboração de material didático e uso de tecnologias digitais no ensino de línguas.

Solange Lopes Vinagre Costa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

É doutoranda (Bolsista CAPES/PUC-SP) do Programa de Estudos Pós-Graduados em Lin­guística Aplicada e Estudos da Linguagem da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e membro do Grupo de Pesquisa sobre a Abordagem Hermenêutico-Fenomenológica e Comple­xidade. Possui mestrado em Linguística Aplicada pela PUC-SP na linha de pesquisa Linguagem e Tecnologia. Também possui especialização lato sensu em Tradução pela USP e graduação em Letras Inglês-Português, com habilitação em Tradução e Interpretação pela Faculdade Ibero­-Americana. Leciona inglês em escolas de idiomas há 30 anos e possui vasta experiência como tradutora, revisora e intérprete de conferência. Também possui experiência com o uso de tec­nologias digitais no ensino-aprendizagem de inglês e com o desenvolvimento de professores.

Published

2021-06-27

How to Cite

Muriana, M. B., & Costa, S. L. V. (2021). English Language at Hand: Online english practice in times of social distancing. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 28(53), 234–247. https://doi.org/10.12957/matraga.2021.56893