The articulation of syntactic structures as a conductor wire for the construction of the meaning(s) of the text

Authors

  • Keyla Silva Rabêlo Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2021.53269

Keywords:

Textual analysis. Syntax. Writing.

Abstract

The proposal of this work is to present a text analysis based on formal syntax procedures at the service of the structuring of textual significance. As corpus of analysis, a text published in 2016 in a virtual news portal was selected. In the analysis of data, we support mainly in discussions carried out in the context of Textual (GERALDI, 1997; KOCH, 2010) and Grammatical theories (AZEREDO, 2010; NEVES, 2016). The results point to the importance of a grammar work that leads the subject to the awareness of the resources – syntactic, lexical, semantic – available in the language so that one can use them as a tool for the development of his critical-reflective capacity in relation to reading, production and comprehension of text issues.

Author Biography

Keyla Silva Rabêlo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e Mestre em Educação (Linha Filosofia, Linguagens e Práxis Pedagógica) pela Universidade Federal da Bahia. Possui Especialização em Leitura e Produção Textual na escola pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2004), graduação em Letras (2006) e em Pedagogia (2001), ambas pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Possui experiência docente nas esferas pública e privada (educação básica) e, atualmente, ministra aulas de Língua Portuguesa no Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia- Campus Eunápolis. Interessa-se por pesquisas cujas temáticas discutam questões referentes ao ensino de Língua Portuguesa, à leitura e produção textual, às teorias da linguagem e do discurso e à formação de professores e linguagem e de(s)colonialidades. Atua como pesquisadora no Baobá:grupo de esrudos em ancestralidade e pensamento de(s)colonial (IFBA campus Eunápolis) e Grupo de Pesquisa Linguagens e Descolonialidades (GPLeD - UFMT)

Published

2021-02-03

How to Cite

Rabêlo, K. S. (2021). The articulation of syntactic structures as a conductor wire for the construction of the meaning(s) of the text. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 28(52), 54–65. https://doi.org/10.12957/matraga.2021.53269

Issue

Section

Linguistic Papers