“The Coke side of life”: a semiolinguistic analysis of a “desencannes” advertisement

Authors

  • Rosane Santos Mauro Monnerat Universidade Federal Fluminense
  • Camilla Ramalho Duarte Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2019.37514

Keywords:

Semiolinguistic, Desencannes, Advertising.

Abstract

The present work aims to analyze fictional pieces of advertisement created by the humour website Desencannes in order to unravel the linguistic discursive strategies used to take part in the uttered scene by the Desencannes subjects to make their readers accomplices of what was said. Therefore, we will resort to some concepts of the Semiolinguistic Theory of Discourse Analysis coined by Patrick Charaudeau such as Communication Contract and Discursive Targeted and the concept of Pathos, recovered from the aristotelian tradition, because as desencannada advertisement intends to cause some pathetic reaction in its reader. In addition, we use some studies related to canonical advertising, proposed by Monnerat (2013, 2003), Carvalho (1996) and Pinto (1997) with the purpose of demonstrating the mimetized advertising strategies in the Desencannes speech and, on the other hand, show the ones called into question in this process. Therefore, as the speech analysis goes on, it is possible to notice that the corpus here comes to a unique text, once it deconstructs the universe of seriousness of the canonical advertisement because it breaks paradigms, common places and establishes a new way of making humour via advertising.

Author Biographies

Rosane Santos Mauro Monnerat, Universidade Federal Fluminense

Professor Titular da Universidade Federal Fluminense. Possui Graduação em Letras pela Universidade Federal Fluminense (1974), Mestrado em Letras pela Universidade Federal Fluminense (1983), Doutorado em Letras (Letras Vernáculas / Língua Portuguesa) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1998), tendo concluído Pós-Doutorado na Universidade Federal de Minas Gerais (agosto de 2007). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: A interface texto / gramática; Linguística Textual; Análise do do Discurso; Imaginários sociais; Ideologia; Discurso publicitário. É líder do grupo de pesquisa "Interação verbal, identidades e práticas discursivas.

Camilla Ramalho Duarte, Universidade Federal Fluminense

Possui graduação em Letras - Português/Literaturas pela Universidade Federal Fluminense (2011). Pós-graduada em Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Federal Fluminense (2014). Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal Fluminense (2016). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal Fluminense. Trabalhou como a distância da disciplina Português IV pelo CEDERJ/UFF. Atualmente, é professora de Língua Portuguesa da Our Lady of Mercy School. Possui experiência na área de Educação, Linguística, Língua Portuguesa e Análise do Discurso com ênfase em Semiolinguística.

Published

2019-05-09

How to Cite

Monnerat, R. S. M., & Duarte, C. R. (2019). “The Coke side of life”: a semiolinguistic analysis of a “desencannes” advertisement. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 26(46), 14–34. https://doi.org/10.12957/matraga.2019.37514

Issue

Section

Linguistic Papers