Now it is, now it is not: variable input and 3rd person plural verbal inflection acquisition in Brazilian Portuguese

Authors

  • Daniele Molina Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
  • Mercedes Marcilese Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
  • Cristina Name Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2017.28498

Keywords:

verbal acquisition, variation, variable verbal inflection, perception, comprehension.

Abstract

We investigate the perception of the 3rd person plural verbal inflection and the comprehension of the concept of plurality of this morpheme by children acquiring Brazilian Portuguese (BP). BP exhibits variable number agreement on nominal and verbal phrases. Previous studies in several languages point out that, although children produce number inflection by the age of three, they have difficulty on comprehension tasks until the age of six (JOHNSON; DE VILLIERS; SEYMOR, 2005; PÉREZ-LEROUX, 2005; LEGENDRE et al., 2010; BLÁHOVÁ; SMOLIK, 2014). On our study, an experimental task, developed with the Picture Identification Task technique, aimed at verifying if, despite the variable nature of the number agreement in BP, six and five-year-old children identify the verbal form of the 3rd person plural in sentences of null subject (Comeram doce) and associate this form to an action practiced by more than one entity and if the singular verbal form is associated with the concept of singularity (Comeu doce). Sentences with number information on the subject and the verb were also tested (As crianças comeram doce vs. A criança comeu doce). Our results suggest that plural pictures were systematically chosen for plural linguistic stimuli, although there was a preference for plural pictures also with singular sentences. The variable input seems not to interfere on the perception and comprehension of the plural verbal morpheme on the age tested in our study.

 

---

DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28498

Author Biographies

Daniele Molina, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Doutoranda em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Mestra em Linguística (2014) e graduada em Letras - licenciaturas em Língua Portuguesa (2011), Língua Espanhola (2011), Língua Inglesa (2012) e respectivas Literaturas - pela mesma instituição. Experiência na área de Linguística, com ênfase em Psicolinguística e Aquisição da linguagem, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição lexical, processamento morfológico e aquisição da linguagem em diálogo com aspectos da variação linguística. Membro do NEALP (Núcleo de Estudos em Aquisição da Linguagem e Psicolinguística) da UFJF.

Mercedes Marcilese, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Professora Adjunta do Departamento de Letras (DLET) da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora. Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2011), na área de concentração em Estudos da Linguagem. Possui Mestrado em Letras (2007) também pela PUC-Rio, graduação em Licenciatura em Letras (2005) e Bacharelado em Letras (2004) pela Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe - Argentina. Desenvolveu estágio pós-doutoral no Laboratório de Psicolinguística e Aquisição da Linguagem da PUC-Rio (LAPAL). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Psicolinguística e Aquisição da Linguagem. Atualmente, atua como pesquisadora no Núcleo de Estudos em Aquisição da Linguagem e Psicolinguística (NEALP) da UFJF, investigando: (i) tópicos linguísticos na interface entre língua e outros domínios cognitivos e (ii) a dimensão cognitiva da variação linguística.

Cristina Name, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Possui graduação em Letras Português/Francês pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1996) e doutorado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2002). É professora associada da Universidade Federal de Juiz de Fora, atuando no Programa de Pós-Graduação em Linguística e no Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Psicolinguística, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição da linguagem, aquisição lexical, categorias lexicais e funcionais, processamento prosódico. Coordena o NEALP - Núcleo de Estudos em Aquisição da Linguagem e Psicolinguística. Desenvolveu estágio pós-doutoral no Laboratoire de Recherche sur le Langage, na Université du Québec à Montréal (UQAM, Montreal, Canadá), com Rushen Shi (Ago/2009-Jul/2010).

Published

2017-08-31

How to Cite

Molina, D., Marcilese, M., & Name, C. (2017). Now it is, now it is not: variable input and 3rd person plural verbal inflection acquisition in Brazilian Portuguese. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 24(41), 288–309. https://doi.org/10.12957/matraga.2017.28498

Issue

Section

Linguistic Papers