“Of gay sheep, modern Science and bad publicity”: (re)viving the ghost of sexual eugenics in the media

Authors

  • Branca Falabella Fabrício UFRJ
  • Luiz Paulo da Moita Lopes UFRJ

Keywords:

Media discourse, Sexuality, Positive Discourse Analysis.

Abstract

The public emergence of the gay identity and culture has brought about an intense debate about sexualities in the media, which traditionally focuses on a physicalist approach, situating sexual desire and its expression in the biology of our bodies. Putting such a view under scrutiny by dislocating it to the socio-discursive domain, we aim at collaborating with the design of social futures in which sexualities are restricted neither to the homo-hetero dichotomy nor to physiological approaches. It is the concern with the production of new meanings which makes us look into media discursive practices through the articulation of deconstructivist actions (in hegemonic discursive practices) and positive actions (in innovative discursive practices) in Discourse Analysis (MARTIN, 2004). Associating these actions with Positioning Theory (DAVIES; HARRÉ, 1999) and Interactional Sociolinguistics categories (TANNEN; WALLAT, 1987/1998), we focus on an article about “gay sheep”, published in a Brazilian national daily. The analysis shows that by bringing about several voices and by creating room for different perspectives, the article is ambiguous in relation to the biological paradigm, allowing therefore for the questioning of the reductionist view of such an approach and for the inauguration of innovative meanings about sexuality.

Author Biographies

Branca Falabella Fabrício, UFRJ

Doutora em Estudos da Linguagem pela PUC-Rio e professora adjunta do Programa Interdisciplinar de Lin­güística Aplicada da UFRJ (www.letras.ufrj.br/salínguas). Fez parte de seu doutorado na Universidade de Lancaster, Grã-Bretanha. Sua pes­quisa abrange a construção de práticas discursivas, interacionais e identitárias em contextos institucionais (escola, mídia, trabalho, famí­lia etc.) com foco em processos de implementação de mudanças nesses contextos e no impacto identitário deles decorrentes. Tal pesquisa está publicada em revistas científicas e capítulos de livros no Brasil e no exterior.

Luiz Paulo da Moita Lopes, UFRJ

Professor titular da UFRJ, onde atua no Programa Interdisciplinar de Lingüística Aplicada (www.letras.ufrj.br/salinguas), e pesquisador do CNPq. É também pes­quisador do Programa Cientistas do Nosso Estado da FAPERJ. É Ph. D. em Lingüística Aplicada pela Universidade de Londres. Publicou os seguintes livros: Oficina de Lingüística Aplicada , 1996; Identidades Fragmentadas , 2001; Discursos de Identidades , 2003; Identidades. Re­cortes Multi e Interdisciplinares , 2003 (em colaboração), Por uma Lin­güística Aplicada Indisciplinar , 2006; e Performances , 2007 (em cola­boração). Tem artigos publicados em revistas e em livros no Brasil e no exterior.

Published

2008-12-30

How to Cite

Fabrício, B. F., & Lopes, L. P. da M. (2008). “Of gay sheep, modern Science and bad publicity”: (re)viving the ghost of sexual eugenics in the media. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 15(22). Retrieved from https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/27907