History and memory and the effects of socio-political (dis)agreements

Authors

  • Débora Smaha Corrêa Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO) Mestranda em Letras pela Universidade Estadual do Centro Oeste.
  • Maria Cleci Venturini Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO). Coordenadora do mestrado em letras - (UNICENTRO) Universidade Estadual do Centro-Oeste - PR, Funcionário público - (UNICENTRO) Universidade Estadual do Centro-Oeste - PR, professora concursada da Universidade Estadual do Centro Oeste e professora efetiva da Universidade Estadual do Centro-Oeste - PR.

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2017.26217

Keywords:

Speech. Meaning effects. Memory networks.

Abstract

Our study object is the discourse about violence in teachers’ strike movement, occurred in 2015.We aim to show how meanings related to the 2015 strike slid and produced effects of meanings related to violence, the choice between being on the side of education or violence and abuse of power by the state government. Analysis corpus is consisted of two materialities, a billboard jagged from urban space of the city of Guarapuava, broadcast by APP-Union and a text-image that circulated on social networks and has at its center the statement-image in which the state governor, Beto Ri- cha is represented as Adolf Hitler. The analysis has as theoretical support the French Discourse Analysis. We conclude that the dis- course of violence and abuse of power is sustained from the speech (recall) that establishes effects of meanings that support a speech about (celebration) that updates meanings. Memory networks are established around events and figures that belong to history and mean as historicity.

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DOI: http:/dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.26217

 

Author Biographies

Débora Smaha Corrêa, Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO) Mestranda em Letras pela Universidade Estadual do Centro Oeste.

Mestranda em Letras pela Universidade Estadual do Centro Oeste. Graduação em Letras Português e suas Literaturas pela Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná (UNICENTRO).

Maria Cleci Venturini, Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO). Coordenadora do mestrado em letras - (UNICENTRO) Universidade Estadual do Centro-Oeste - PR, Funcionário público - (UNICENTRO) Universidade Estadual do Centro-Oeste - PR, professora concursada da Universidade Estadual do Centro Oeste e professora efetiva da Universidade Estadual do Centro-Oeste - PR.

Possui graduação em Licenciatura em Letras Língua Portuguesa e Literat pela Universidade de Passo Fundo (1980), graduação em Licenciatura em Letras Língua Espanhola e Suas Lit pela Universidade de Passo Fundo (1998), mestrado em Lingüística Aplicada pela Pontificia Universidade Católica do Rio Rande do Sul (2001) e doutorado em Estudos Lingüísticos pela Universidade Federal de Santa Maria (2008). Atualmente é coordenador do mestrado em letras - (UNICENTRO) Universidade Estadual do Centro-Oeste - PR, funcionário público - (UNICENTRO) Universidade Estadual do Centro-Oeste - PR, professor concursado da Universidade Estadual do Centro Oeste e professora efetiva da Universidade Estadual do Centro-Oeste - PR. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Lingüística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: memória, discurso, cultura, rememoração/comemoração e ideologia.

Published

2017-04-30

How to Cite

Smaha Corrêa, D., & Venturini, M. C. (2017). History and memory and the effects of socio-political (dis)agreements. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 24(40). https://doi.org/10.12957/matraga.2017.26217

Issue

Section

Linguistic Papers